NS verlengt eindbod centralisatie personele bijsturing

Aan de leden FNV Spoor werkzaam als medewerker Rangeren en Personele Bijstuurder

portret Henri Janssen
Door Henri Janssen 6 april 2021

Zoals in onze nieuwsbrief van 31 maart kenbaar is gemaakt heeft NS maandag 29 maart 2021 een eindbod over de personele gevolgen Centralisatie Personele Bijsturing aan vakbonden voorgelegd. NS tekende in hun eindbod op dat hun eindbod slechts drie weken geldig zou zijn (tot en met maandag 19 april).

Wij hebben NS daarop op 29 maart het volgende laten weten:

We hebben het eindbod van NS in goede orde ontvangen. We merken dat NS steeds vaker druk op de looptijd van onze ledenraadplegingen wenst te leggen. Dat is voor ons democratisch proces onaanvaardbaar. Als vakbond dienen wij onze leden waarover dit eindbod gaat in gelegenheid te stellen zich te laten informeren en hun stem uit te brengen. Om te voorkomen dat leden vanwege afwezigheid o.i.d. niet in gelegenheid zouden zijn, zich door hun vakbond te laten informeren en of hun stem uit te brengen, hanteren wij normaal een maand doorlooptijd. Vanaf moment bijeenkomsten en afsluiten ledenraadpleging. Ge zien de vele bijzonder verlof dagen, redden wij zelfs een maand niet. We kunnen op zijn vroegst pas in de weken 15,16 en 17 bijeenkomsten organiseren. Vervolgens moetmen in gelegenheid worden gesteld te stemmen.

Zonder e.e.a. al concreet te hebben ingeplaned kan FNV Spoor aangeven dat wij uiterlijk vrijdag 14 mei 2021 (week 19) de uitslag met jullie kunnen delen. Mocht het eerder slagen, dan eerder.

Ik hoor graag van je, of deze lijn iets voor jullie eindbod betekent.

NS heeft daar op 31 maart als volgt op gereageerd:

Op basis van de reactie van FNV Spoor betreffende de haalbare tijdsplanning van hun ledenraadpleging hebben wij besloten om de geldigheid van het eindbod tot en met 14 mei te verlengen.

Graag ontvangen wij van alle vakbonden hun planning voor hun ledenraadpleging.

Leden hebben het laatste woord.

Ben je nog geen lid en wil je dat jouw stem meetelt bij de ledenraadpleging van FNV Spoor? Meld je dan nu hier als FNV Spoor lid aan.

Heb je je nog niet voor één van de zes digitale FNV Spoor bijeenkomsten aangemeld? Meld je dan nu bij Ron of Henri aan.

Ron Ebbelink  -  Kaderlid FNV Spoor
Henri Janssen - Bestuurder FNV Spoor