NS-directie krijgt 21.000 handtekeningen tegen krimpplan

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 03 maart 2021

In aanwezigheid van 200 medewerkers biedt FNV vrijdag voor het NS-hoofdkantoor in Utrecht een petitie aan tegen het krimpplan van het spoorbedrijf. De NS-directie zal de meer dan 21.000 handtekeningen die onder de petitie staan in ontvangst nemen.

Roos Rahimi, bestuurder FNV Spoor: ‘NS wil krimpen en verliest daarbij de menselijke maat uit het oog. Dat geldt voor zowel reizigers als medewerkers. Service en sociale veiligheid komen daardoor in gevaar. Daar maken medewerkers zich ontzettend veel zorgen over.’

Meedenken

Met de krimpplannen wil NS de helft van de servicebalies sluiten. Daardoor staan er 300 banen op de tocht. ‘De medewerkers voelen zich niet gehoord. Als NS veranderingen nodig vindt, laat de medewerkers dan meedenken. Zij weten het beste wat de behoefte van hun klant is’, aldus Rahimi. Met de petitie eisen de ondertekenaars het intrekken van de krimpplannen en inspraak bij eventuele nieuwe plannen. Eerder zetten diverse politieke partijen en belangenorganisaties ook al vraagtekens bij de plannen van NS.

Coronaproof

De petitie wordt aanstaande vrijdag om 11.00 uur overhandigd bij het hoofdkantoor van de NS in Utrecht. Daarbij is FNV-vicevoorzitter Kitty Jong aanwezig. De bijeenkomst is coronaproof, de gemeente Utrecht heeft toestemming gegeven. Er hadden zich meer mensen aangemeld om te komen, maar meer dan 200 is niet toegestaan.