Cao Railinfra update

Terugkoppeling vijfde ronde onderhandelingen op 30 maart

Door Redactie 31 maart 2021

Het begint eentonig te worden… ook de 5e ronde heeft niet tot een resultaat geleid. Dus nog steeds geen cao voor de Railinfra werknemers.

cao nieuws

Na 2 langdurige schorsingen, eerlijk verdeeld over beide partijen, is dit in grote lijnen wat er nu ligt bij een looptijd van de cao van 3 jaar.

· Werkgevers hebben hun loonbod verhoogd en vakbonden hebben hun looneis verlaagd. Desondanks hebben we elkaar hierin nog steeds niet kunnen vinden.

· De door werkgevers aangeboden regeling om ‘eerder stoppen met werken’ mogelijk te maken was zo matig, dat vakbonden die afgewezen hebben.

· De levensbank regeling geeft onvoldoende zekerheid, zodat de gespaarde tegoeden bij faillissement van de werkgever verloren dreigen te gaan. Werkgevers zijn ook niet bereid om de inleg te indexeren. Dus ook hierover kunnen we op korte termijn geen afspraken maken.

· Een thuiswerkvergoeding willen werkgevers niet met vakbonden in de cao regelen. Zij willen liever afspraken maken per bedrijf hierover.

Ondanks dat werkgevers en vakbonden aan het begin van de onderhandelingen de intentie afgesproken hadden om uiterlijk per 1 april aanstaande een cao resultaat te bereiken, is dit helaas niet gelukt. Toch geven we de hoop op een resultaat nog niet helemaal op. Volgende week woensdag, 7 april 2021 rond het middaguur, vindt het volgende overleg plaats. Rest ons nog om jullie allemaal hele fijne Paasdagen te wensen.

Wij houden jullie op de hoogte van het vervolg.