Onderhandelingen cao ProRail uitgesteld

Door Redactie 28 december 2020

De onderhandelingen voor een nieuwe cao ProRail zouden op 16 december verder gaan. Vanwege de landelijke lockdown kon dit niet fysiek plaatsvinden. Dit was ook het standpunt van de FNV-onderhandelingsdelegatie en volledig in lijn met de maatregelen die de hele FNV-organisatie heeft afgekondigd voor kaderleden en medewerkers naar aanleiding van de lockdown.

Onderhandelingen cao ProRail uitgesteld

Zorgvuldig en volledig proces staat bij ons altijd voorop

Dan kan je je uiteraard afvragen waarom er niet voor gekozen is om uit te wijken naar een digitale meeting. Alle partijen hebben aangegeven dit voor nu geen goed idee te vinden. Een onderhandeling met 4 verschillende partijen aan tafel is toch wat anders dan een werkgroep vergadering. Daarbij speelt ook een rol waar we nu staan in de onderhandelingen. En ja, dit levert vertraging op, maar hoe wenselijk snelheid ook is en hoe graag wij ook meegaan in een kort proces voor een nieuwe cao, een zorgvuldig en volledig proces staat bij ons altijd voorop. Dat gezegd hebbende, wij hebben wel duidelijk aangegeven te verwachten dat alle partijen nadenken hoe een digitale onderhandeling voor hen vormgegeven zou kunnen worden. Het simpele “onderhandelen doe je niet digitaal” volstaat niet meer in deze tijd. Denk daarbij aan hoe je omgaat met escalatie, hoe organiseer je korte ruggenspraak, hoe je de verschillende schorsingen inricht, wellicht wie er wel en niet spreken tijdens een onderhandeling en zo zijn er nog wel meer dingen. Op het moment dat je nog bezig bent met verkennen is het een ander verhaal, maar die fase hebben we in dit geval wel gehad. En wat er nog ligt aan te stellen vragen en uitzoekopdrachten gaat overigens gewoon door.

Standpunt FNV

Maar, om misverstanden te voorkomen en voor alle duidelijkheid. Ook de FNV heeft het standpunt ingenomen ten aanzien van de onderhandelingen afgelopen woensdag dat we niet live konden onderhandelen en dat digitaal op dat moment ook geen optie was! Ons standpunt voor het vervolg van de onderhandelingen is liever live onderhandelen, maar als het niet anders kan dan kan het niet anders en moeten we gewoon maar kijken hoe het digitaal loopt. Laten we voor iedereen hopen dat we dit niet hoeven te gaan uitvinden als is het alleen al omdat dat zou betekenen dat de lockdown (gedeeltelijk) opgeheven is en de dingen weer de goede kant opgaan.

Stel jij je kandidaat voor de OR of OC?

Wij willen iedereen ondanks alles toch hele fijne feestdagen en veel gezondheid wensen. Daarnaast rekenen we er eigenlijk wel op dat jullie allemaal al heel hard aan het nadenken zijn of je je kandidaat wil stellen voor de OR of één van de OC’s en dat wij dus veel FNV-kandidaten voor de medezeggenschap bij ProRail mogen verwelkomen in het nieuwe jaar. Komende week krijgen jullie nog bericht van ons over waar je je op kan geven, informatie in kan winnen en de termijnen waarop één en ander dient te gebeuren!

Heb je vragen of opmerkingen? Laat het één van de FNV-kaderleden weten of neem contact op met Michiel Boer: michiel.boer@fnv.nl