Omdenken - Bestemming Voucher Dagretour

portret Henri Janssen
Door Henri Janssen 23 december 2020

Beste NS’ers, De afgelopen dagen hebben jullie van de NS directie voor jullie inzet, als bedankje, twee vouchers voor dagretourtickets 1ste klas plus een doosje Merci ontvangen. Vanaf afgelopen maandag, toen er geluiden rond gingen dat dit jullie eindejaar presentje zou worden, stroomden de reacties binnen.

Velen voelen zich geschoffeerd en noemen het “een sigaar uit eigen doos”. Anderen zien het als een belediging. Ook zijn er mensen die dit cadeautje wel waarderen. Vanaf maandag zien we ook diverse oproepen voorbij komen met bestemmingen voor deze vouchers. Men roept bijvoorbeeld op ze “retour afzender” te sturen. Maar wij kregen ook verzoeken om onze achterban op te roepen deze Vouchers aan goede doelen te schenken. Wij begrijpen het signaal dat men aan de directie wil afgeven door de vouchers terug te sturen naar de Laan Van Puntenburg 100. Echter hopen wij dat de directie nu toch wel al doorheeft dat ze de laatste maanden de zaken “niet zo handig” hebben aangepakt.

Bedenk goed wat je met je voucher doet

Daarom willen wij ook zeker de opties, om de vouchers aan een goed doel te schenken, aan jullie voorhouden. Denk daarbij aan het schenken aan mensen in je omgeving die het niet zo breed hebben, aan de lokale voedselbank of andere organisaties die zich inzetten voor mensen die het niet zo goed hebben. Wij kregen één specifiek verzoek die wij als één van de mogelijke bestemmingen van de vouchers aan jullie willen voorleggen.

Jullie collega Ronald Mol (ronald.mol@ns.nl) vraagt of mensen die de voucher kwijt willen, het in zijn postvak op de standplaats Alkmaar willen leggen. Hij verzamelt ze dan voor een project voor LHBT-vluchtelingen (Lesbisch, Homo, Biseksueel, Transgender). Zij hebben hun land en familie moeten ontvluchten, simpelweg omdat ze zijn wie ze zijn. Onder de slogan "Een cadeau waar ik niks aan heb, geef ik liever aan iemand die niets meer heeft". Roland lanceert bij zijn verzoek aan ons de hashtag #LeerNSwatMenselijkis.

Hoofd en bijzaken

De laatste weken wordt er binnen NS druk gemopperd over het niet krijgen van kerstpakketten, lokale cadeautjes en nu over deze vouchers met een doosje Merci. Wij begrijpen de emoties die dit alles bij jullie oproept en wij delen de mening van velen, dat jullie directie hiermee de plank flink heeft misgeslagen en het spoor dus echt bijster is. Wij willen benadrukken dat deze emoties een opstapeling zijn voor alle belangrijke zaken die de afgelopen periode gespeeld hebben. Zaken waar wij ons nog veel meer voor willen en zullen inzetten. Denk aan de nog lopende cao onderhandelingen, het NS plan de Reisinformanten weg te saneren, de honderden banen bij Service & Stations die onder druk staan. Wat ons betreft moet het vooral daarover gaan. De banen die op de tocht staan, raakt een veel grotere groep dan de betreffende collega’s zelf. Al decennia is het mogelijk om bij NS aan het werk te blijven, als je om wat voor reden dan ook, niet meer in je eigen functie vooruit kan. Juist omdat NS aan de uitvoeringskant zo’n divers pallet aan banen kent. Als NS hun plannen doorvoert, verdwijnt dus voor veel collega’s ook dat perspectief. Dit naast het gevaar van de verdwijning van de menselijke maat, wat niet alleen slecht is voor jullie, maar ook voor de reizigers.

Kortom,

Wij begrijpen de verontwaardiging en snappen de mensen die de vouchers naar de LvP 100 willen terug sturen; maar wij roepen, diegene die de vouchers niet zelf willen gebruiken, op om ook het schenken aan een goed doel in overweging te nemen.

Ondanks alles, wensen wij jullie fijne kerstdagen toe. Onze wens voor 2021, blijf negatief, met een positieve houding.

Met hartelijke groeten,

Roos Rahimi - Bestuurder FNV Spoor