Overleg met leden over automatisering bij Reisinformatie

Veel zorgen en onduidelijkheid door de plannen NS

Door Redactie 30 november 2020

FNV Spoor en de werknemers bij NS Reisinformatie zijn onaangenaam verrast en teleurgesteld in de plannen van NS om de afdeling Operatie Reisinformatie verder te robotiseren.

Robots in plaats van mensen

NS wil de afdeling van 85,5 naar 23,6 FTE reduceren, zo blijkt uit de adviesaanvraag. Wat daarbij opvalt, is dat vrijwel de hele managementstructuur in tact blijft, maar dat de functies van de Centrale Reisinformatie Analisten (CRA) en hun Teammanagers komen te vervallen. Dat houdt in dat 67 FTE CRA en de 5 FTE Teammanagers worden vervangen door een robot. Daarvoor komen 11 FTE Regievoerders Reisinformatie terug.
NS wil het werk van de CRA’s laten doen door een robot die gebruik maakt van text- to-speechtechnologie.
De medewerkers maken zich zorgen, omdat ze vervangen dreigen te worden door robots. Ook vragen ze zich af of een robot hun werk wel op een goede manier kan uitvoeren.

Menselijke maat kwijt

Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: ‘Dit is weer een duidelijk signaal van NS dat de directie de menselijke maat volkomen kwijt is. FNV Spoor is niet tegen technologische ontwikkelingen. We zijn wel tegen het vervangen van werkgelegenheid door een robot, puur om het vervangen. Robotisering moet wat ons betreft een meerwaarde hebben in de kwaliteit van het werk.  Zoals wij de adviesaanvraag nu beoordelen, wil NS gewoon goedkoper uit zijn en loost ze daarom deze loyale medewerkers met vaak al dienstverbanden van 30 jaar of meer.’

Kille sanering tegenhouden

NS zal wat ons betreft een mensen-bedrijf moeten blijven, waar een plek is voor iedereen. Drukt NS deze robotisering toch door, dan gaat FNV Spoor zich inzetten voor behoud van werkgelegenheid binnen NS. Die moet vervolgens maar bereid zijn om daar een fatsoenlijke bedrag aan te besteden. Ze kunnen dat betalen van de bezuinigingen die dit plan oplevert. Maar eerst gaan we met NS praten om te kijken of we deze kille sanering kunnen tegenhouden.