Update onderhandelingen cao MUMO

Door Redactie 30 oktober 2020

Waar staan we nu met de onderhandelingen voor de nieuwe cao MUMO? Er is op 28 september 2020 een eindbod gekomen vanuit de werkgevers met 2 keuzes.

Keuze 1 is een loonsverhoging van 1,5% met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2020. Keuze 2 is een loonsverhoging van 1% met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2020 en een budget van € 250.000 per jaar voor de RVU- vrijstellingsregeling.

Normaal brengen wij een eindbod in stemming bij onze leden, maar nu vonden we dat geen goed idee. Het budget van de RVU-vrijstellingsregeling was nog niet uitgewerkt en op die manier kunnen wij jullie als leden niet goed adviseren wat wij van het eindbod vinden.

Wat ligt er nu op tafel?

Op dit moment ligt optie 2 op tafel, met het ter beschikking gestelde bedrag van jaarlijks € 250.000 om degenen die er qua leeftijd voor in aanmerking komen 1 jaar eerder te laten stoppen met werken. Zoals gezegd, komt er een nieuwe datum waarover we verder gaan praten met de VWMO over deze eerder stoppen met werken-regeling.

Onze inzet

In onze voorstellenbrief hebben we nadrukkelijk ingezet op baanbehoud, loon en eerder kunnen stoppen met werken. In het specifiek willen we echt de nadruk leggen op baanbehoud voor jongeren.

Nieuw formeel cao-overleg

Op 20 oktober 2020 is er een extra overleg geweest over de verdere uitwerking van de eerder stoppen met werken-regeling. Dit geeft aanleiding tot een nieuw formeel overleg. Als er een nieuwe onderhandelingsdatum is, laten we je dit zo snel mogelijk weten. Wij vinden het heel erg belangrijk dat er een zorgvuldig, uitgewerkte eerder stoppen met werken-regeling tot stand komt. We begrijpen dat je geduld op de proef wordt gesteld. Maar dit kost tijd, en we doen onze uiterste best om hier het beste van te maken voor jou.

Online bijeenkomst leden

We willen ook graag jouw mening weten en daarom gaan we op korte termijn online meetings organiseren. Je hebt dan ook de gelegenheid om vragen te stellen. We houden je op de hoogte.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.