Nieuwsflits directie-overleg Arriva Trein d.d. 20 oktober 2020

directie-overleg Arriva Trein d.d. 20 oktober 2020

arriva

Werkdruk
Door de werkvloer wordt het als enorm werkdruk verhogend ervaren dat er een groot aantal diensten langer is dan 8,5 uur.
NB In Limburg is destijds bij de overgang naar een cao afgesproken dat de werkgever zou streven naar evenwicht in de dienstlengtes. Helaas is dit nog steeds niet terug te zien in de diensten.
Worden deelnemers aan de 60+ regeling vervangen door 27 minners?
Wij krijgen van Arriva een overzicht hiervan. De gemiddelde leeftijd is hoog. Vanwege de Golfpackus-regeling wordt de druk op personeel dat nog geen gebruik kan maken van deze afspraak, onevenredig hoog.

Sociale veiligheid

De opdrachtgever in Noord Nederland voelt niets voor poortjes. Opmerking van de kaderleden: realiseer je dat als er op het centraal station poortjes zijn, de rotzooi zich verplaatst naar de kleinere stations. Advies: trek samen met NS op richting overheid om poortjes te realiseren.
Er wordt een toenemende last ervaren van asielzoekers. Arriva gaat in de groepsraadsbijeenkomst van deze week een beslissing nemen over de uitbreiding van de geweldsbevoegdheid van de BOA’s.

Reiskosten

Bij het opvangen van de sociale consequenties bij het project De Vork is afgesproken dat het proces van de reiskosten geautomatiseerd zou worden. Dit is echter nog niet gebeurd, dit punt wordt meegenomen in de evaluatie van november. Totdat de automatisering geregeld is, kunnen machinisten die in aanmerking komen voor deze reiskosten zich voor hulp bij de aanvraag melden bij hun Teammanager.
Is het mogelijk om een herijking te doen van de reiskosten in het algemeen. Mensen verhuizen vanuit hun ouderlijk huis naar zelfstandig wonen en hun reiskosten worden niet naar boven bijgesteld. Wel naar beneden! Dit wordt uitgezocht.

Corona

Bezettingsgraad bus en trein: is momenteel ca. 40-45%, fluctueert per dag. Op het moment dat het slecht weer is, zitten er meer mensen in de bus. Bij bus is er met name in Lisse en Leiden zorg voor de personele bezetting.
Uitzendkrachten: er zijn nog steeds veel uitzendkrachten aan het werk.
Preventief zieken: aantal neemt toe.
Corona-gevallen: momenteel 31 (bij de eerste golf gemiddeld 10).
Sneltest: Arriva werkt hierin samen met de Arbo-Unie

Pedro Peters is namens OV Nederland voortdurend in het nieuws en roept daar telkens iets over de werkgelegenheid en afschaling van de dienstregeling. Arriva zit anders in de wedstrijd. Arriva wil de reizigers niet uit het openbaar vervoer wegjagen en wil daarom niet klakkeloos afschalen en zet in de gesprekken met de opdrachtgevers hier dan ook op in. Voor meer informatie zie de videoboodschap van Anne Hettinga.

Als er sprake is van een verandering van het jaarrooster bij mumo, dan moet het overleg worden gevoerd met de vakbonden.

Schoonmaak Treinen
Gaat Arriva iets doen met het voorstel van de OR Trein om de schoonmaak weer zelf te gaan doen?
Tot op heden zijn er nog geen stappen gezet om dit idee verder uit te werken.

Geregeld onderhoud treinen
Ook andere zaken meenemen zoals: stoel, zicht, klimaat, bediening etc.
Is op de Limburg tafel besproken.

Locoflex
Is er een afspraak tussen Arriva en Locoflex dat werknemers niet kunnen overstappen naar Arriva?

Match 2021
Er is nog geen zicht op het verloop van de match voor 2021.
De informatie is op de diensttelefoon slecht te lezen. In de groepsraad van deze week wordt ook ingegaan op de apparaten die bij de uitvoering van de werkzaamheden worden gebruikt.

Teruggave vakbondscontributie

Hoe werkt het? Je jaaropgave staat voor je klaar in jouw MijnFNV-account. 1. Ga naar mijnfnv.nl. 2. Log in op jouw account of maak een nieuw account aan. Check bij een bestaand account direct even je gegevens. 3. Download, print en onderteken je jaaropgave. 4. Lever de jaaropgave in bij je werkgever of afdeling personeelszaken. Bij de meeste werkgevers moet je de jaaropgave vóór half november inleveren, maar soms kan het ook later zijn. Informeer dus altijd even bij jouw bedrijf. 5. Je werkgever verrekent het voordeel en zorgt dat je het terug krijgt. Meestal gebeurt de verrekening eenmalig op je bruto maandsalaris of eindejaarsuitkering.
Marlies Peeters ook namens de kaderlid Fedde Verf Bestuurder FNV Streekvervoer
marlies.peeters@fnv.nl