De vakbonden roepen op tot onmiddellijke actie

Roos Rahimi
Door Roos Rahimi 19 augustus 2020

Vandaag, woensdag 19 augustus, heeft er een bijna ongeluk plaatsgevonden op een onbewaakte overweg dichtbij die van Hooghalen waar eerder een zware aanrijding met dodelijke afloop heeft plaatsgevonden. Gelukkig is in dit geval de machinist lichamelijk in orde en zijn er geen gewonden gevallen.

Met het nog dodelijk ongeval in ons achterhoofd en dit voorval, zullen de staatsecretaris, ProRail en NS onmiddellijk actie moeten gaan ondernemen om dergelijk situaties in de toekomst te voorkomen. Ondanks eerdere toezeggingen is er bij de onbewaakte overwegen te Hooghalen geen tijd meer te verliezen. Geen enkele risico is meer te verantwoorden. Het gaat hier om mensenlevens en de volgende keer kan het weer raak zijn. Naast het werkelijke gevaar moeten er nu ook rekening gehouden worden met het gevoel van machinisten bij iedere passage van deze NABO’s.

Sluiten van NABO’s bij Hooghalen

De vakbonden vinden dat ProRail onmiddellijk deze NABO’s moet sluiten. In de tussentijd moet NS de machinisten oproepen om de onbewaakte overwegen 38.6 km en 39.3 km bij Hooghalen te benaderen als een onveilige situatie om dergelijke gevaarlijke incidenten te voorkomen. Dat betekent concreet dat alle machinisten die de onbewaakte overwegen 38,6 km en 39.3 km naderen dit moeten doen met een maximum snelheid van 40km/u en herhaald signaal geven met de tyfoon. Dit zal net zo lang moeten gebeuren totdat er een goede betrouwbare oplossing is gecreĆ«erd. Tevens zou NS deze kunnen laten bewaken door verkeersregelaars.

Vakbonden grijpen in bij gebrek aan actie

Indien NS de bovengenoemde maatregelen niet neemt, roepen de vakbonden de machinisten op om dit te doen. De volgende stap ter bescherming van de machinisten is dat de vakbonden gaan oproepen om dit traject niet meer te rijden. Overigens gaan wij op dit moment ervan uit dat dit niet nodig is en dat NS zich realiseert dat direct actie ondernomen dient te worden.

Wim Eilert - Bestuurder VVMC (wimeilert@vvmc.nl)
Rob de Groot - Bestuurder VVMC (robdegroot@vvmc.nl)
Henri Janssen - Bestuurder FNV Streekvervoer (henri.janssen@fnv.nl)
Roos Rahimi - Bestuurder FNV Spoor  (roos.rahimi@fnv.nl)