Cao-onderhandeling NS hervat met mes op tafel

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 5 augustus 2020

De cao-onderhandeling met NS wordt vandaag 5 augustus hervat. NS wil 2300 arbeidsplaatsen schrappen om via deze bezuiniging rendement te kunnen maken op de publieke vervoersdienst. Henri Janssen, FNV bestuurder Spoor: ‘Voorafgaand aan deze onderhandeling heeft een ruime meerderheid van onze leden aangeven acties niet te schuwen.’

De inkomsten van NS zijn gedaald door het verminderd aantal reizigers als gevolg van de coronacrises. Het aantal reizigers neemt nu weer wekelijks toe. Janssen: ‘Feit blijft dat NS op last van het kabinet met een volledige dienstregeling moest en moet blijven rijden en dat de directie van NS met minister Wopke Hoekstra van Financiën afspreekt, dat daarvoor slechts 93 procent van de kosten in 2020 worden vergoed. Wiens probleem is dat?’

Achteruit geboerd

FNV gaat niet akkoord met verslechteringen in de arbeidsvoorwaarden van het NS-personeel. De NS heeft aangegeven de komende twee jaar geen loonsverhoging te willen geven en dat daar bovenop ook de pensioenopbouw van de werknemers wordt verlaagd. Janssen: ‘In 2019 stegen de salaristabellen met 1,2%. Terwijl de inflatie 2,63% bedroeg. NS-medewerkers hebben dus al achteruit geboerd. Hun salaris is alweer minder waard geworden. Dat gaat niet nogmaals gebeuren.’

Beloond

Medewerkers van de NS hielden en houden met risico voor hun eigen gezondheid het openbaar vervoer werkend. Het openbaar vervoer over het spoor is voor Nederland van essentieel belang. Janssen: ‘Maar NS moet wel beseffen dat elke reiziger voor een NS-medewerker een potentieel risico op besmetting was en nog steeds is. De NS-medewerkers verdienen het om daarvoor beloond te worden in plaats van dat zij de rekening gepresenteerd krijgen voor de coronacrisis en de te krappe vergoeding die de directie afspreekt.’

Bereid tot acties

In een recente achterbanraadpleging plaatsen leden bij diverse plannen van de NS-plannen kritische kanttekeningen. Janssen: ‘Een grote meerderheid van onze leden heeft aangegeven bereid te zijn met acties een goed resultaat af te dwingen, als dat nodig is.’ 88% van de FNV-leden bij het spoor heeft ingestemd met deelname aan het overleg met de NS. ‘We hebben mandaat van deze leden om tot afspraken te komen over  werkgelegenheidsgarantie, over de pensioenopbouw en over de cao, maar niet voor elke prijs.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.