Bonden komen niet tot onderhandelingsresultaat met directie NS

Bonden en COR gaan opnieuw hun leden raadplegen.

portret Henri Janssen
Door Henri Janssen 8 augustus 2020

Na het 2e formele gesprek over de bezuinigingsvoorstellen van NS gaan de bonden terug naar hun achterbannen en de COR opnieuw terug naar de ondernemingsraden.

Dit keer om een nieuw voorstel van NS voor te leggen. Na het 1e gesprek op woensdag jl. had NS besloten om de 'puzzel' opnieuw te leggen en vrijdag (gisteren) met een nieuw voorstel te komen.

Gisteren zijn de bonden en de COR ingelicht over de nieuwe plannen van NS. En net als afgelopen woensdag zijn daar ook gisteren weer pittige discussies over gevoerd. Ook hebben bonden gisteren weer de uitnodiging op tafel gelegd om samen met NS naar Wopke Hoekstra te gaan en hem te overtuigen om gewoon netjes de rekening te betalen voor de gevraagde en geleverde prestaties. NS is tot op heden niet ingegaan op onze uitnodiging.

Uiteraard wilde NS het liefst gisteren een handtekening onder een werkgelegenheidspact, maar zover zijn de bonden nog lang niet. Wij hebben aangegeven dat we eerst terug willen naar onze leden om het nieuwe voorstel van NS te bespreken. En aangezien we midden in de vakantieperiode zitten zal dat enige tijd in beslag nemen. Aangezien het hier om de toekomst van de medewerkers gaat, staat zorgvuldigheid voorop. De plannen van NS zijn namelijk zeer ingrijpend voor de organisatie en voor veel medewerkers en bepalen hoe NS er in de toekomst als werkgever uit komt te zien. Wij zullen jullie binnenkort laten weten hoe, wanneer en waar de ledenraadplegingen gaan plaatsvinden. Uiteraard zullen we jullie voor aanvang van de ledenraadplegingen op de hoogte brengen van de nieuwe plannen van NS.

Bas Kuperus - Voorzitter Centrale Ondernemingsraad NS
Alptekin Akdogan - Secretaris Centrale Ondernemingsraad NS