Leden FNV Spoor en CNV Vakmensen stemmen voor onderhandelingsresultaat Ricardo

Ricardo

Door Redactie 12 februari 2020

Het was een bijzondere onderhandelingsronde. Werkgever Ricardo startte de onderhandelingen om een nieuwe vakbond aan tafel uit te nodigen. Dit omdat een deel van de medewerkers lid van die vakbond is. Voor ons geen probleem, want we willen graag afspraken met Ricardo maken die door onze leden maar ook door de niet-leden gedragen worden.

spoorweg

Eerste eindbod door leden van 2 van de 3 bonden verworpen

Nadat Ricardo een eindbod op tafel heeft gelegd hebben wij dit eindbod aan onze leden voorgelegd. De leden van FNV Spoor en CNV Vakmensen hebben met een kleine meerderheid tegen het eindbod gestemd, waarbij zij aangaven indien het niet anders kan bereid te zijn om middels bepaalde acties Ricardo tot betere cao-afspraken te motiveren.  Ook de mensen die voor het eindbod hebben gestemd gaven ons mee dat ze ontevreden over dat eindbod te zijn, maar gaven aan acties niet te zien zitten.

De leden van die andere belangenbehartiger stemden wel voor het eindbod. Toch besloot die belangenbehartiger het eindbod niet te ondertekenen. Dat was voor Ricardo reden om deze partij niet meer uit te nodigen. Die ontwikkeling namen wij ter kennisneming aan. Het is niet aan ons met welke partijen Ricardo wel of niet wenst te overleggen.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Wij hebben de directie geïnformeerd over de uitslag en hem opgeroepen het overleg met ons weer op te starten om aanvullende wensen van onze achterban. Daarop zijn de onderhandelingen weer opgestart en is er een onderhandelingsresultaat tot stand gekomen.

Matig resultaat

Uiteraard is het resultaat niet groots, maar de loonsverhoging van 2% is na de 2e ronde aangevuld met de terugkeer van de incentive van 1,5% . Deze wordt uitgekeerd aan medewerkers die aan het einde van hun salarisschaal zitten en een goed, zeer goed of excellent hebben behaald in de beoordelingsronde over 2018-2019 en daarna. Tevens worden de toeslagen en vergoedingen met 10% geïndexeerd per 1 februari 2020.

De terugkeer van de incentive stond zeer hoog op het prioriteitenlijstje van de leden van FNV Spoor en CNV Vakmensen, terwijl de werkgever er tijdens de eerste onderhandelingsronde niets van wilde weten. Dit matige pakket aan arbeidsvoorwaarden zorgt er gelukkig toch voor dat de meeste medewerkers gelukkig een loonstijging ver boven de inflatiecorrectie ontvangen.

Dat komt door de combinatie met de bestaande afspraak in de cao waarbij leden die voldoen aan de beoordelingscriteria (voldoende, goed, zeer goed of excellent) naast de 2% loonsverhoging ook hun individuele jaarlijkse salarisaanpassing krijgen (afhankelijk van de salarisschaal en hoogte binnen de schaal, RSP), die aanmerkelijk hoger kan liggen dan de inflatiecorrectie.

Leden stemden massaal voor

Direct nadat we dit resultaat hebben bereikt hebben we op donderdag 30 januari een ledenbijeenkomst gehouden. Daar was ruimte voor vragen voor debat en uiteindelijk hebben we het onderhandelingsresultaat in stemming gebracht. Ook van de leden die niet in de gelegenheid waren bij deze raadpleging aanwezig te zijn, hebben we de kaderleden in staat gesteld hun stem uit te brengen. De aanwezigen stemden 100% voor het onderhandelingsresultaat. Van de niet-aanwezigen heeft één lid tegengestemd.

De leden gaan er bij ons over

Met deze uitslag kan er wat ons betreft geen onduidelijkheid zijn. De leden stemden het eindbod met een kleine meerderheid weg. En het onderhandelingsresultaat dat partijen daarna hebben bereikt, werd in grote meerderheid wel geaccepteerd. Dat betekent dat het onderhandelingsresultaat een akkoord is geworden. Want FNV Spoor is democratisch georganiseerd, wat betekent dat onze leden het uiteindelijk met meerderheid van stemmen voor het zeggen hebben.

Trots

Als onderhandelaar ben ik trots op mijn leden en bovenal mijn kaderleden die met oog voor de belangen van de werkgever ook telkens zochten naar een pakket aan arbeidsvoorwaarden waarmee de medewerkers van Ricardo zich eindelijk weer een beetje gewaardeerd voelen. De trend van 2018, waarin het enkel maar inleveren voor jullie was, is gebroken en dat hebben jullie zelf afgedwongen. Dit akkoord zal (deels met terugwerkende kracht) door Ricardo geïmplementeerd worden. Tevens heeft Ricardo toegezegd op tijd de volgende onderhandelingen te starten en erkent het signaal van respect van onze leden voor de volgende onderhandelingen.

Roos Rahimi, bestuurder FNV Spoor
roos.rahimi@fnv.nl

Henri Eikenaar – kaderlid FNV Spoor

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.