Onderhandelingen centralisatie personele bijsturing NS geklapt

Door Redactie 23 december 2019

Maandag 16 december was de laatste onderhandelingsronde over de sociale consequenties over de centralisatie van de Personele Bijsturing. We zijn niet tot een onderhandelingsresultaat gekomen. Waarop NS ons woensdag 17 december een eindbod heeft overhandigd.

Bijsturing NS

Geklapt op duur werkgelegenheidsgarantie

NS gaf aan er met bonden uit te willen komen en hebben over de km-vergoeding ook daadwerkelijk een stap naar ons gedaan. Waardoor het pakket aan afspraken voor de medewerkers die naar het OCCR verplaatst worden best wel in orde zijn.

Maar tijdens de bijeenkomsten gaven jullie nadrukkelijk aan, dat we ook garanties voor de blijvers moesten afspreken. Want dit is alweer de 2e reorganisatie die over jullie heen uit wordt gestort en de achterblijvers zijn bang dat er al snel sprake van weer een reorganisatie aan zit te komen. Waardoor zij alsnog met ontslag bedreigd worden of dat hun functie door NS lager gewaardeerd zal gaan worden.

Boventalligheid

Wij startten eind september 2019 met een voorstel om af te spreken dat er de komende 5 jaar (t/m 2025) geen sprake van boventalligheid zal zijn en er geen functiewaarderingstraject (Fuwa) zal worden ingezet. Tijdens het 3e overleg op 10 oktober zijn we op dit voorstel al gezakt naar een garantie voor 3 jaar. NS gaf aan dat ze deze garantie slechts voor 2 jaar vanaf datum verhuizing Personele Bestuurders kunnen geven.

Afgelopen maandag bood NS aan om de garantie tot 1 september 2022 af te spreken. Omdat jullie duidelijk jullie zorgen over de toekomst voor de blijvers naar ons hebben uitgesproken, hebben wij aangegeven niet verder te kunnen zakken en dus vast te houden aan een garantie voor 3 jaar.

NS onderhandelt achteruit

Nu partijen niet tot een onderhandelingsresultaat zijn gekomen, heeft NS dus een eindbod uitgebracht. In dat eindbod heeft NS de werkgelegenheidsgarantie teruggebracht naar 2 jaar na implementatiedatum.

Het laatste woord is aan de leden

Nu we zijn uitonderhandeld en er een eindbod van NS ligt, zijn de betreffende vakbondsleden aan zet. Zij mogen naar de eigen vakbond aangeven of ze dit eindbod accepteren of niet. Stemt de meerderheid (50% +1) van de leden in met dit eindbod, dan zal die bond het eindbod alsnog als een akkoord ondertekenen. Stemt de meerderheid van een vakbond tegen dit eindbod, dan zal die bond dit eindbod niet als akkoord ondertekenen. Dan staat de weg vrij om middels acties betere afspraken te maken.

Onze conclusie

Voor de Personele bijstuurders die naar het OCCR over moeten, ligt er best een redelijk pakket. Het eindbod bevat niet alles wat we namens jullie hebben voorgesteld, maar de voorrangsstatus bij solliciteren in de regio en de reiskostenvergoeding bij eigen vervoer zijn zeker een positieve trendbreuk.

Helaas komen de medewerkers die blijven zitten, er met een werkgelegenheidsgarantie voor de duur van 2 jaar vanaf datum implementatie, bekaaid ervan af. Zeker omdat ze zo’n 2 jaar geleden ook al door een reorganisatie in onzekerheid zijn gebracht. Wat de reden van NS is om zo star aan deze beperkte tijd van 2 jaar vast te houden is ons een raadsel. NS geeft aan dat ze geen plannen hebben iets te wijzigen. Dan zou NS wat ons betreft dus eenvoudig een langlopende garantie voor deze groep kunnen afspreken.

Bonden organiseren bijeenkomsten

In januari organiseren we op de knopen informatieve bijeenkomsten voor jullie. Daar kunnen we het eindbod met jullie doornemen en de mitsen en maren van jullie stem bespreken. Daarna stellen de bonden jullie in gelegenheid schriftelijk te stemmen.

Wanneer en waar?

Onderstaand het overzicht wanneer we waar zijn. De bijeenkomsten zullen van 14 uur tot 16 uur plaatsvinden, zodat we rond de ploegwissel van de vroege en late dienst iedereen in gelegenheid stellen aan de bijeenkomsten deel te nemen. Diegene die nachtdienst draaien zijn uiteraard ook van harte welkom.

We informeren jullie nog over de juiste zaaltjes.

• Maandag 7 januari        -     Rotterdam    -    VVMC
  • Vrijdag 10 januari        -     Amsterdam    -    VVMC
  • Maandag 13 januari        -    Rotterdam    -    FNV Spoor
  • Woensdag 15 januari     -    Amsterdam    -    FNV Spoor
  • Donderdag 16 januari    -    Zwolle        -     FNV Spoor en VVMC
  • Woensdag 22 januari     -      Utrecht    -    FNV Spoor en VVMC
  • Vrijdag 24 januari        -    Eindhoven    -    FNV Spoor en VVMC

Henri Jansen       -    Bestuurders FNV Spoor
Ron Ebbelink       -    Kaderlid en lid onderhandelingsdelegatie FNV Spoor
Wim Eilert            -    Bestuurder VVMC

Logo-FNV-Spoor.jpgLogo-VVMC.jpg

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.