CAO Railinfra ontwikkelingen oktober 2019

Nieuwsbrief Railinfra

portret Veronika Teunissen
Door Veronika Teunissen 17 oktober 2019

De lopende cao eindigt op 29 december van dit jaar. Graag informeren we jullie over diverse cao zaken.

AVV (algemeen verbinden verklaring).

Eindelijk! De AVV is binnen. Dat betekent dus dat alle werkgevers en werknemers, die onder de werkingssfeer van de cao Railinfra vallen die ook toe moeten gaan passen, dus ook Asset Rail.

Traject cao onderhandelingen.

Voor de zomer hebben cao partijen in de RIS afgesproken om na de zomerperiode de onderhandelingen over de nieuwe cao op te starten en een vervolg te geven aan de modernisering van de cao.

Technische Team (TT).

Het ‘Technische Team’ met vertegenwoordigers van werkgevers en werknemers) is in de maanden juli, augustus en september diverse keren bij elkaar geweest en heeft voorwerk verricht voor het vervolg van de modernisering van de cao en heeft ook gekeken naar de gevolgen pensioen akkoord voor de RIS. In het TT worden geen besluiten genomen, wordt niet onderhandeld…het TT is uitsluitend adviserend.

Overleg cao partijen op 9 oktober jl.

Op 9 oktober zijn wij bij elkaar geweest om het advies van het TT te bespreken en om een besluit te nemen over het cao traject voor de komende onderhandelingen. Het TT heeft cao partijen geadviseerd om te overwegen om de huidige cao ‘te verlengen’.
FNV ziet de volgende voordeling voor de verlenging:

• Geeft kans om te voorkomen dat we weer een ‘verlopen’ cao hebben.
  • De gegevens van de evaluatie van de wijzigingen in de lopende cao kunnen meegenomen worden in de nieuwe onderhandelingen.
  • Geeft partijen de tijd voor een degelijk onderhandelingsproces.
  • Geeft rust in de sector.

Cao partijen hebben het advies van het TT overgenomen. Wij hebben het volgende traject afgesproken.

Traject cao onderhandelingen.

Partijen proberen zo snel mogelijk tot een onderhandelingsresultaat te komen voor een ‘verlenging’ van de huidige cao. Het belangrijkste onderwerp voor de onderhandelingen is de loonsverhoging. Verder komen enkele kleine onderwerpen aan de orde, die geen grote impact op de cao hebben. Het gaat dan vooral om teksten in de cao.
De ‘verlengde’ cao krijgt een looptijd van 1 jaar (loopt dus tot periode 13 van 2020). Vervolgens starten we al weer in het 1e kwartaal van 2020 met de onderhandelingen voor de cao, die per periode 1 2021 in zou moeten gaan.
Eind februari / begin maart 2020 zullen werkgevers en vakbonden hun voorstellen uitwisselen, waarna de onderhandelingen van start gaan. Partijen streven ernaar om de onderhandelingen in het 2e kwartaal van 2020 af te ronden.

22 oktober a.s. vervolg onderhandelingen.

De 22e komen cao partijen weer bij elkaar. Het belangrijkste onderwerp zal de hoogte van de loonsverhoging zijn. Mochten we tot overeenstemming komen, dan wordt het resultaat eerst voorgelegd aan de cao commissie en vervolgens aan de leden.

De FNV onderhandelingsdelegatie is als volgt samengesteld:

Kaderleden: Sjaak Kiggen (Bam Infra Rail), Lodie de Bruin (Strukton Rail), Marcel Peters (VolkerRail) en Veronika Teunissen, bestuurder FNV.

Interpretatie artikelen in huidige cao.

Over een aantal, met ingang van de huidige cao gewijzigde cao artikelen, is discussie over de interpretatie van het artikel en hoe die in de praktijk toegepast zou moeten worden. Deze punten komen in de eerstvolgende R.O.R. (Raad van Overleg in de Railinfrastructuur) vergadering aan de orde. De R.O.R. houdt zich onder andere bezig met de uitvoering en naleving van onze cao. In de R.O.R. zitten vertegenwoordigers van vakbonden en werkgevers in de RIS.

Pensioenakkoord.

Voordat we zaken uit het pensioenakkoord kunnen meenemen in de cao moeten we wachten op de uitwerking van het akkoord in de stuurgroep en de diverse werkgroepen. Ook FNV is vertegenwoordigd in deze overleggen. Het kan nog wel duren voordat het pensioenakkoord uitgewerkt is. Op het moment dat er helderheid is, denk aan de ‘zware beroepen’ discussie, bespreken partijen wat de impact voor onze sector is.

Met vriendelijke groet,

Veronika Teunissen,