Afgelopen week waren de temperatuurrecords het onderwerp van gesprek. Ook was er wat aandacht dat deze hittegolf nadelig voor het spoor en de dienstregeling zou kunnen zijn. Weinig aandacht voor alle spoormedewerkers die in deze zeer zware omstandigheden voor hun reizigers klaar stonden. Een megaprestatie vinden wij!
We mogen trots zijn op alle machinisten, hoofdconducteurs (trainmanagers / stewards), Wal medewerkers, Veiligheid & Service medewerkers en monteurs. Maar ook aan alle bijstuurders, treindienstleiders, incidentenbestrijders, teammanagers, dienstindelers medewerkers in de railinfra en noem verder maar op.
Dankzij jullie vakman(vrouw)schap werd er over het algemeen met weinig uitval gereden en verliepen de evacuaties voorspoedig. Door een aangepaste dienstregeling waren de treinen korter en voller. Hetgeen soms leidde (en lijden) tot oververhitting van reizigers naar het personeel toe. Door de hitte liep dus lang niet alles volgens plan. Was de ondersteuning niet altijd volledig op orde. En moest er onder zware omstandigheden hard gewerkt worden om het materieel iedere dag veilig op en over het spoor te krijgen zodat de miljoenen reizigers en goederen op een veilige manier tijdig op bestemming werden afgeleverd. En dat terwijl er al veel collega’s op vakantie waren. Er zal af en toe best een onvertogen woord zijn gevallen. Dat lijkt ons in deze situatie logisch. Iedereen wil per situatie de beste en snelste oplossing en door de hitte en de druk op het spoorpersoneel zullen de lontjes her en der best wel even iets korter zijn geweest. Maar al met al viel de uitval en punctualiteit reuze mee en hebben jullie allen laten zien dat werken op en rond het spoor een teamprestatie is. En wel een teamprestatie waar heel Nederland ontzettend veel respect voor mag hebben.
Wie wel en wie geen koelvest? Verstrekken van water. Extra diensten bij zo’n beetje alle bedrijven. Extra nachtdiensten bij Instandhouding. Bijsturen van materieel en personeel en nog veel meer maatregelen zijn er getroffen naar aanleiding van de hittegolf. De maatregelen slaagde vaak alleen door het improvisatievermogen van de medewerkers en jullie bereidheid om als spoorteam te willen samenwerken om jullie klanten te bedienen. Het is nu tijd voor een evaluatie zodat een volgende keer iedereen binnen haar bedrijf weet waarop men kan rekenen en wat men van elkaar kan verwachten. Wij gaan de werkgevers en ondernemingsraden hiervoor oproepen.