Blootstelling aan chroom-6 bij NS

Registratie in personeelsdossier

Door Redactie 25 juli 2019

Werk je bij NS Instandhouding voor O&S of Treinmodernisering? Als het goed is, heb je dan een brief ontvangen over registratie in personeelsdossier. De registratie gaat over de mogelijke blootstelling aan gevaarlijke stoffen. We hebben de belangrijkste informatie voor je op een rij gezet.

Blootstelling aan chroom-6 bij NS

Als het goed is, hebben de NS medewerkers werkzaam bij O&S en Treinmodernisering een brief ontvangen. Hierin wordt aangekondigd dat er een document aan je personeelsdossier wordt toegevoegd. In het document staat aan welke gevaarlijke stoffen je in 2018 mogelijk bent blootgesteld. Het document kun je raadplegen in map 6J in Mijn Personeelszaken, onder de tegel ‘Personeelsdossier’.

Iedere werkgever is al tientallen jaren wettelijk verplicht deze registratie te doen. Slechts een paar werkgevers doen dit ook serieus. De NS is geschrokken van de mogelijk onvoldoende bescherming die aan werknemers in het verleden en het heden is geboden. Op aandringen van FNV Spoor wil de NS nu de zaak serieus oppakken.

FNV Spoor heeft aangedrongen op een goede registratie van wie er aan dergelijke stoffen wordt blootgesteld. Op deze wijze wordt duidelijk waar de meest gevaarlijke werkplekken zich bevinden en kun je juist daar beter worden beschermd. Daarnaast willen wij ook duidelijkheid over wie er in het verleden aan chroom-6 is blootgesteld.

In het registratiedocument wordt alleen genoteerd of je aan CMR-stoffen wordt blootgesteld in je werk. Er mag niets in komen te staan over jezelf. Bijvoorbeeld een aandoening die je hebt of een ziekte. Je hebt bovendien ook recht op inzage in dit document.

Blootstelling aan chroom-6-verbindingen is onder andere mogelijk in de volgende werksituaties:

• Verfspuiten van chroom-6-houdende verf.
  • Schuren, snijden, lassen van of boren in oppervlakken met chroom-6-houdende verf.
  • Lassen van roestvrijstaal van materiaal met chroom-6-houdende verf.
  • Verchromen van metalen- of kunststofoppervlakken, waarbij chroom-6-verbindingen worden toegevoegd en deze worden omgezet in chroom-0 op het metaal of kunststof.
  • Bij houtconservering en het verwerken en contact met geconserveerd hout met chroom-6-houdende verf.
  • Werken met cement.
  • Werkzaamheden in/nabij een leerlooierij en bij verwerking van leer.

Ben je ongerust over mogelijke blootstelling die je hebt gehad of nog steeds hebt? Neem dan contact op met de bedrijfsarts. Iedere werknemer, dus ook jij, kan een afspraak maken met de bedrijfsarts. Deze kan eventuele vragen over je gezondheid en je werkplek met je bespreken. Via het lopende NS onderzoek word je door NS ook geïnformeerd over ‘de stand van zaken’.

Wij gaan het onderzoek kritisch volgen. Daarnaast willen we ook onderzoek naar andere gevaarlijke stoffen die binnen NS worden gebruikt of in materieel aanwezig is. Je gezondheid is het allerbelangrijkst. Een gezonde werkplek draagt daar in grote mate aan bij. We houden je op de hoogte.