Weinig vooruitgang onderhandelingen cao ProRail

Door Redactie 6 juni 2019

Moeizaam, moeizaam, iets minder moeizaam… De werkgeversdelegatie van ProRail heeft besloten ruim de tijd te nemen voor de cao-onderhandelingen 2019. We zijn al meer dan 3 maanden aan het onderhandelen. Zijn we iets opgeschoten? Niet veel.

Moeizaam 1

We gingen goed voorbereid de 3e ronde in. We hadden verwacht dat we nu echt meters zouden gaan maken in het cao-traject. Het viel daarom niet mee dat we erachter kwamen dat de belangrijkste voorstellen van de werkgever niet of nauwelijks waren uitgewerkt. Sommige voorstellen werden ter plekke voor het eerst aan ons gepresenteerd. Hierdoor hebben wij ons niet kunnen voorbereiden. Dit betekent dat de onderhandelingen alleen maar langer gaan duren.

Zo kregen wij zonder enige voorbereiding voorstellen over onderscheidend belonen, bovenwettelijke vakantiedagen, meer- en overuren boven schaal 8 en demotie (teruggang van een hogere naar een lagere functie). We konden niet veel meer doen dan hier kennis van nemen. Echte onderhandelingen hierover vonden dus niet plaats.

Moeizaam 2

Over een aantal werkgeversvoorstellen hebben we wel kunnen onderhandelen. Echter deze voorstellen houden voornamelijk verslechteringen of versoberingen van cao-regelingen in. Dit geldt voor de bovenwettelijke vakantiedagen, het verschuiven van ingangsdatum van OBP en OW en het verhogen van de pensioenpremie voor werknemers. Daarnaast werd duidelijk dat de werkgever het bestaande sociaal plan te riant vindt. En aan het verschil tussen onze looneis (5%) en het loonbod van de werkgever (1,5%) is niets veranderd.

Minder moeizaam

Hebben we dan helemaal geen vooruitgang geboekt? Jawel, op een aantal gebieden is toch enige vooruitgang geboekt. Dat geldt voor het aanbieden van arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd, de loonsverhoging bij promotie naar een hogere schaal, doorwerken na de AOW-leeftijd en het beter naleven van afspraken over werktijden en roosters.

Ook met het FNV-voorstel om de werkdruk beter aan te gaan pakken zijn we opgeschoten, zij het dat hierover nog geen overeenstemming is bereikt. Over een tweetal werkgeversvoorstellen is lang en intensief onderhandeld: het “3-5-7”-voorstel en een voorstel om ontzie- en compensatiemaatregelen te veranderen.

De cao-peilingen: de uitslagen

In mei heeft FNV Spoor aan jou en je collega’s gevraagd mee te doen aan de cao-peiling. Velen hebben hier aan deelgenomen. Door de hoge deelname (ruim 33% van onze leden deed mee) en door de vele opmerkingen, tips en adviezen is dit een groot succes geworden.

Lees de nieuwsbrief en bekijk de uitslagen