Veiligheidsafspraken NS-personeel voor de OV-staking

Door Redactie 24 mei 2019

FNV Spoor heeft met NS gesproken over de veiligheid op en rond het spoor tijdens de staking op 28 mei. Op de veiligheids- en BTS alarmcentrale is NS verplicht een minimale bezetting in te zetten. En op de stations mag iedereen staken, maar moet er bij calamiteiten wel gehandeld worden.

Verlaten treinspoor

NS heeft aangegeven dat zij de minimale verplichte bezetting met werkwilligen probeert in te vullen. FNV Spoor staat voor veiligheid op en rond het spoor. Wij kunnen dan ook leven met deze afspraak.

• Op de veiligheidscentrale zullen tijdens de staking minimaal 4 (overdag in de vroege en in de late dienst) en 3 (in de nachtdienst) werkplekken bezet worden. Dit zal in eerste instantie gebeuren met werkwilligen. Indien die onvoldoende aanwezig zijn, zal NS contact opnemen met de vakbondsbestuurders. De vakbonden hebben dan een inspanningsverplichting en zijn dan verplicht om de stakers te vragen alsnog hun taak uit te voeren.
  • Op BTS alarmcentrale zullen tijdens de staking minimaal 6 (overdag in de vroege en in de late dienst) en 3 (in de nachtdienst) werkplekken bezet worden. Dit zal in eerste instantie gebeuren met werkwilligen. Indien die onvoldoende aanwezig zijn, zal NS contact opnemen met de vakbondsbestuurders. De vakbonden zijn dan verplicht om de stakers te vragen alsnog hun taak uit te voeren.
  • Per station moeten BHV (servicemedewerkers) en een ontruimingsleider beschikbaar te zijn voor oproepen. Dit zullen in eerste instantie werkwilligen zijn. Indien die onvoldoende per standplaats aanwezig zijn, zal NS contact opnemen met de vakbondsbestuurders. De vakbonden zijn dan verplicht om de stakers te vragen alsnog hun taak uit te voeren. Van deze medewerkers - die alsnog oproepbaar zijn op de locatie - wordt het loon doorbetaald. Deze medewerkers hoeven dan tot de oproep en na de oproep niet zichtbaar te zijn.
  • Gezien de aard en omvang van de staking zullen stakende medewerkers V&S op 28 mei niet worden ingezet voor preventieve werkzaamheden (surveillance) op het station. Per back-up station (in totaal: 19) is minimaal 1 koppel V&S nodig dat kan reageren op veiligheidsoproepen van de Veiligheidscentrale. Indien onvoldoende V&S per standplaats aanwezig zijn, zal NS contact opnemen met de vakbondsbestuurders. De vakbonden zijn dan verplicht om de stakers te vragen alsnog hun taak uit te voeren. Van deze medewerkers - die alsnog oproepbaar zijn op de locatie - wordt het loon doorbetaald. Deze medewerkers hoeven dan tot de oproep en na de oproep niet zichtbaar te zijn.
  • NS stelt de vakbonden (VVMC, FNV en CNV) per locatie een geschikte ruimte voor vakbondsactiviteiten ter beschikking, waar onder andere de registratie van stakers kan plaatsvinden. Stakers hebben geen toegang tot andere verblijfruimtes (met uitzondering van sanitaire voorzieningen). Rechten van zowel stakers als werkwilligen worden gerespecteerd.
  • Er wordt afgesproken dat er te allen tijde contact kan worden gelegd tussen FNV, CNV, VVMC en NS om indien dit nodig is in het kader van de veiligheid tijdens acties aanvullende maatregelen te treffen. NS, FNV, CNV en VVMC zullen hiervoor met elkaar een WhatsApp groep inrichten en contactgegevens uitwisselen.

Dienstregeling opheffen

Wij hebben de NS ook geadviseerd de dienstregeling tussen dinsdag 28 mei 4:00 uur en woensdag 29 mei 4:00 uur in haar geheel op te heffen. NS heeft dat advies nog niet overgenomen. Dat was tijdens de vorige OV-staking ook het geval. Toen hebben ze een dag van te voren toch besloten de dienstregeling tot einde van de staking alsnog op te heffen. Dit deed de NS omdat de actiebereidheid voor een ‘fatsoenlijke oude dag voor iedereen’ groot was. En van wat we nu horen, is de stakingsbereidheid weer net zo groot.

Doe ook mee

Wij roepen jou en alle andere FNV Spoor leden bij heel NS op zich aanstaande dinsdag bij de staking aan te sluiten. Meld je daarvoor bij je eigen standplaats aan. Mocht je echt niet in gelegenheid zijn naar je standplaats te komen, kan je jezelf bij een andere locatie als staker laten registeren.

Lees meer over de actie