FNV Spoor gematigd optimistisch met eerste afspraken uit werksessie HSL

Nieuwsbrief NS internationaal

portret Henri Janssen
Door Henri Janssen 2 mei 2019

Onlangs informeerden we je over de werksessies van begin april naar aanleiding van het manifest van FNV waarbij collega’s van FNV Spoor, leercirkelmachinisten, O&S machinisten en verschillende collega’s van S&O, O&S, Internationaal, het leercentrum, het MBN, NO en het Verbeterteam HSL aanwezig waren.

Trein op het spoor

Tijdens de sessies zijn de 12 punten van het FNV-manifest met betrekking tot personele bezetting, opleiding, ondersteuning, materieel en infra besproken en uitgediept. Dit ging in een positieve sfeer en de gesprekken waren opbouwend en constructief. Iedereen zat aan tafel met hetzelfde doel voor ogen: het moet en kan beter op de HSL. Om dat doel te bereiken zijn 17 acties afgesproken.

De belangrijkste daarvan op een rij:

  • Er komt een goede reële verhaallijn waarmee collega’s enthousiast gemaakt kunnen worden voor het werken op de HSL. Het werken op de HSL vraagt vanwege de drukte qua reizigers, de infra en het materieel en de daardoor vergrote kans op strandingen veel van het vakmanschap van het personeel. Dat maakt het werken erop juist extra leuk en uitdagend.
  • Er wordt geprobeerd collega’s zoveel mogelijk op basis van vrijwilligheid in te zetten. Daarom wordt goed uitgelegd waarom het werk op de HSL zo leuk is. Ook teammanagers worden betrokken zodat ook zij collega’s kunnen enthousiasmeren.
  • Verschillen tussen de Regio’s met betrekking tot eisen, voorwaarden en gevolgen voor het werken op de HSL (roosters, overige wegbekendheid e.d.) worden nog eens goed bekeken. Waar nodig worden centrale kaders afgesproken.
  • M.b.t. het werken op en rond het HSL traject wordt gezorgd voor uniforme communicatie en instructie voor S&O en Internationaal medewerkers. Waarbij FNV Spoor de meerwaarde van één loket, van waaruit ondersteuning, communicatie en instructie plaats vindt, heeft kunnen uitleggen.
  • De opleidingen worden opnieuw kritisch bekeken op verbetermogelijkheden, waarbij met name ook naar de invulling en uitvoering van het intakegesprek en de praktijkbegeleiding wordt gekeken.
  • Er wordt aanvullende communicatie gemaakt rondom het handelingsperspectief bij strandingen.
  • Er wordt onderzocht of het mogelijk is te organiseren dat S&O machinisten zelf hun trein vertrek gereed maken daar waar dat nog niet gedaan wordt.
  • De feedbackloop vanuit de Leercirkel en de afstemming met het Infraloket worden bekeken om te bekijken waar verdere verbeteringen aangebracht kunnen worden
  • De mogelijkheid wordt bekeken om HSL treindienstleiders en machinisten HSL bijeen te brengen.

Aankomende weken zullen de acties in gang gezet worden. Half mei zal er weer een overleg plaatsvinden om de voortgang van de acties te bespreken. Uiteraard zal de FNV Spoor “HSL werkgroep” zolang het nodig is zich met de verdere implementatie van gemaakte afspraken blijven bemoeien.

De FNV Spoor HSL werkgroep is samengesteld uit Machinisten, Conducteurs en Wal medewerkers uit diverse HSL Standplaatsen, allen werkzaam op of rondom de HSL.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.