Weer ophef over nieuwe RET-procedure Utrecht

Door Redactie 24 april 2019

Opnieuw zorgde het Utrechtse management heel kort voor de invoering van de nieuwe RET-procedure voor ophef. En net als vlak voor Kerst gebeurde dat weer vlak voor de feestdagen.

Deze keer stuurde het management vlak voor de paasdagen een email aan alle betreffende machinisten dat ze moesten tekenen voor de nieuwe procedure. Niet alleen voor gezien, maar ook als teken dat men de schriftelijke werkinstructie zou hebben begrepen.

Er was geen sprake van enige mondelinge instructie en veel was nog onduidelijk. Zo wordt er in deze procedure gesproken over "eigen terrein" zonder dat duidelijk is wat daarmee bedoeld wordt. Wij begrijpen dat zowel de VGW-commissie als de OC Regio Midden hebben aangegeven nog niet achter de procedure te staan.

Oproep in pamflet: niet tekenen

FNV Spoor riep dan ook in een pamflet op nog niet voor deze procedure te tekenen en te wachten totdat het management overeenstemming met de werkgroep en OC heeft.

Daarop trok NS de werkinstructie RET-procedure Utrecht (per direct) weer in.

Afgelopen dagen gingen de ontwikkelingen rondom de implementatie van de nieuwe Utrechtse RET-procedure en haar werkinstructie, razendsnel.

• Het management communiceerde voor het paasweekend deze, zonder akkoord met OC Midden Nederland en werkgroep, maar in haar communicatie werd wel verwezen naar de werkgroep en OC.
  • De werkgroep en OC namen daar direct afstand van.
  • FNV Spoor riep haar leden op niet voor de werkinstructie en procedure te tekenen.
  • FNV Spoor riep directie NS S&O op de werkinstructie en procedure in te trekken.
  • OC Midden Nederland stelt het management drie eisen:

1: Onmiddellijke intrekking
2: Rectificatie naar personeel toe, over betrokkenheid werkgroep en OC
3: Op korte termijn bespreken van proces en werkinstructie

Dinsdag (23 april) besloot het management alle drie de eisen van de OC in te willigen.

Mooi resultaat

Wederom een mooi resultaat doordat vakbond en medezeggenschap, ieder vanuit haar eigen rol, de druk erop hebben gezet. Uiteraard is het nog even afwachten of en zo ja hoe NS uitvoering geeft aan de toezeggingen aan de OC. Ook zullen we de nieuwe procedure in combinatie van een gedegen werkinstructie, toetsen aan de veiligheidscriteria. Want uitgangspunt is en blijft: “we doen het veilig of we doen het niet”.

We houden de vinger dus aan de pols.