Misstanden HSL in een manifest naar directie NS

1.200 NS-medewerkers ondertekenen het manifest

Door Redactie 21 maart 2019

Vrijdag 8 maart bood FNV Spoor een manifest aan de Raad van Bestuur van de NS aan. Het manifest bevat 12 verbeterpunten voor de HSL. Maar liefst 1.200 NS medewerkers hebben het manifest ondertekend. Allemaal werkzaam voor NS op of rondom de HSL.

FNV Spoor kaderleden Dorothea Schulz (hoofdconductrice) en machinist Henk Rudolph overhandigden het manifest aan Heike Luiten (Directeur NS Internationaal) en Vincent Verbeek (Directeur NS Besturing Operatie – HoofdRailNet en HSL).

HSL heeft aandacht Raad van Bestuur nodig

Roger van Boxtel was uitgenodigd voor deze overhandiging, maar schitterde door afwezigheid. Een gemiste kans, want de HSL heeft de aandacht van de Raad van Bestuur nodig. De hokjes tussen afdelingen en bedrijfsonderdelen zijn er mede de oorzaak van dat er soms onbegrijpelijke maatregelen worden genomen en soms logische maatregelen het niet halen.

Organiseren structureel overleg

Bij het overhandigen werd onderstaande heldere boodschap voorgelezen. Aan het einde van de bijeenkomst is meteen de afspraak gemaakt dat NS met een afvaardiging van de HSL werkgroep structureel overleg organiseert om de breed gedragen verbeterpunten door te voeren. De rode lijn is het vakman/vrouw-schap te gebruiken en terug te gaan naar de basis. NS bedankte de leden van de werkgroep voor het genomen initiatief en sprak haar waardering hiervoor uit.

Het is genoegzaam bekend, dat de prestaties op de HSL ver achterblijven bij de prestaties die uw medewerkers dagelijks op het conventioneel spoor behalen. Dat is niet goed voor de reizigers, niet goed voor NS en dus ook niet goed voor het werkplezier van de medewerkers. FNV Spoor heeft daarop het initiatief genomen om Machinisten, Walmedewerkers, Trainmanagers en Hoofdconducteurs vanuit alle HSL NS S&O standplaatsen en NS Internationaal, in een “FNV Spoor werkgroep HSL” bij elkaar te brengen. Deze werkgroep signaleert, naast technische obstakels, twee grote gemene delers die alle betrokken functionarissen verbindt. Namelijk de frustratie van reizigers en de manier waarop NS omgaat met de inzet van de medewerkers op de HSL en het conventioneel spoor alsmede de gebrekkige opleiding en ondersteuning.

FNV Spoor is zich ervan bewust dat de infrastructuur van het HSL traject verre van ideaal is maar ziet ook diverse knelpunten in het huidige NS-beleid rondom de HSL. Het beleid biedt onvoldoende oplossingen voor beperking van het aantal strandingen en het sneller wegkomen van gestrande treinen.

Wij hebben een 12 puntenplan ter verbetering van de prestaties op de HSL, middels dit manifest opgesteld, en aan betrokken medewerkers voorgelegd. Zij steunen dit manifest dan ook in grote mate. Zie de bijlagen voor de steunbetuigingen. Deze punten zullen NS en dus vooral ook de reizigers en medewerkers helpen uitval en strandingen door bedieningsissues en de impact van strandingen substantieel te laten dalen.

De ondertekenaars zijn ervan overtuigd dat bij uitvoering van al deze verbeterpunten, de prestaties op de HSL significant zullen verbeteren, waardoor ook het plezier voor iedereen die met de HSL te maken heeft enorm zal toenemen.

FNV Spoor en de ondertekenaars rekenen erop dat u dit manifest dankbaar in ontvangst neemt en de 12 verbeterpunten integraal in uw beleid zal gaan opnemen en implementeren. Mocht blijken dat u hier geen invulling aangeeft, dan zullen wij onze achterban gaan raadplegen over welke acties zij nodig achten, om u alsnog te overtuigen dit manifest integraal in uw beleid op te nemen. Over de concrete invulling en implementatie gaan wij graag met u het overleg aan.

Personele bezetting

1. Instroom dient zoveel als mogelijk te geschieden op basis van vrijwilligheid. Borg daarbij eventuele centrale en lokale toezeggingen, voorwaarden en afspraken.
2. Waar vrijwilligheid voor onvoldoende instroom zorgt, zorg dan voor transparante gedragen regels waarop medewerkers worden aangewezen. De betreffende OC dient hiermee in te stemmen.
3. HSL collega’s moeten zowel functie-inhoudelijk als arbeidsvoorwaardelijk, zoals ORT, wegbekendheid, opnemen verlof, etc. duidelijk weten wat er van hen verwacht wordt en wat men van NS mag verwachten. Wees helder en transparant.

Opleiding

4. Leid de machinisten op tot praktijkervaren vakkrachten op de HSL, zodat ze vanuit vakkennis in voorkomende gevallen autonoom kunnen handelen.
5. Breid de opleiding inclusief de praktijklessen substantieel uit.
6. Selecteer een groep ervaren (aantoonbaar HSL-kundig) vakkrachten (Mcn, HC/TM) en zet deze in voor het begeleiden van instromende collega’s.
7. Nieuwe HSL-collega’s zouden met een vaste ervaren (aantoonbaar HSL-kundig) begeleider in de praktijk ingezet moeten worden.
8. Breng deze begeleiders periodiek samen voor bijscholing, opfrissing, delen van informatie, tips & trucs etc.

Ondersteuning

9. Zorg voor één ter zake kundig “loket” voor ondersteuning, meldingen optimalisatie en evaluatie. In dit loket dienen alle schakels van de HSL keten vertegenwoordigd zijn. Dit voorkomt het onnodige tijdsverlies bij onder andere strandingen. Nu moet de Mcn soms drie functionarissen, welke geregeld de benodigde adviezen of hulp niet kunnen bieden, bellen alvorens de Mcn kan proberen weer op weg te geraken.

Materieel

10. Het materieel moet dienstvaardig de dienst in. Stel hiervoor specifieke diensten op de overstandlocaties voor het uitzetten, inzetten en beproeven van de dienstvaardigheid van het materieel. Voorwaarde is wel dat deze diensten niet voor andere klussen (ander NSR materieel) ingezet gaan worden in de rangeerdienst.
11. Voer de modificaties van software op de overstandlocatie uit. Nu moet iedere TRAXX-sandwich stam hiervoor afzonderlijk naar de Watergraafsmeer. Dit drukt op de capaciteit.

Infra

12. Het ProRail plan verdient de steun van de directie met betrekking tot hun plannen voor de aanpassingen in de infra; Aanpakken van de Fasescheidingen, de Spanningssluizen, en de HSL op- en afritten etc. Alles toegespitst om problemen en strandingen te kunnen voorkomen.