FNV-manifest aan NS voor aanpak misstanden HSL

portret Ron Sinnige
Door Ron Sinnige 13 maart 2019

FNV wil met NS in overleg over de misstanden rond de HSL. Vrijdag biedt de vakbond aan de NS-directie hierover een manifest aan, ondertekend door 1.200 boze en wanhopige medewerkers.

Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: ‘Mensen worden onverschillig en cynisch. NS heeft de boel gewoon totaal niet op orde bij de HSL. Wij geven 12 heel concrete verbeterpunten aan in ons manifest. Wil NS daar niet over praten, dan sluit ik acties niet uit.’

Machinisten geven aan dat ze na de opleiding te snel in het diepe worden gegooid. De begeleiding is volstrekt onder de maat. Janssen: ‘NS heeft de beste machinisten van de wereld in dienst, maar biedt ze veel te weinig tijd om het HSL-traject te leren beheersen. En als ze daar dan rijden, is de ondersteuning vaak bedroevend.’

Regelmatig stranden er treinen op het HSL-traject. Reizigers moeten dan lang wachten voordat het materieel weer rijdt. Soms worden treinen onnodig geĆ«vacueerd.

De 12 verbeterpunten richten zich op personele bezetting, opleiding, ondersteuning, materieel en de infrastructuur van het spoor.

In een begeleidend schrijven bij het manifest stelt FNV Spoor: ‘Dit zijn geen vrijblijvende tips en adviezen. FNV Spoor stelt zich op het standpunt dat NS deze lijst met 12 verbeterpunten integraal dient te implementeren. Doet u het niet voor uzelf, dan doet u het maar voor de reizigers, de politiek en uw eigen medewerkers.’