Na een korte maar stevige 4e onderhandelingsronde kunnen bonden niet tot een andere conclusie komen dan dat zij zich niet serieus genomen voelen door Arriva en Keolis. Vorige week hebben bonden aangegeven dat zij zich niet kunnen vinden in het bod dat door de werkgevers is gedaan eind januari van dit jaar.
Uiteraard hebben bonden daarbij aangegeven dat zij verwachten dat de werkgevers bij het begin van de 4e onderhandelingsronde met betere voorstellen komen die we aan onze leden kunnen voorleggen.
Maar helaas. Na een schimmig optreden van werkgeverskant die niet snapten waarom het bod werd afgewezen en de bonden onduidelijkheid verweten hebben vakbonden de werkgevers met veel moeite toch zover kunnen krijgen dat ze met een nieuw bod kwamen. Want dat is wat bonden willen, duidelijkheid naar de achterbannen toe.
Daarbij hebben we duidelijk gemaakt dat aangezien het hier maar om een CAO van 1 jaar gaat met een aantal werkgroepen en een paar andere afspraken, en dat daar een fatsoenlijke loonsverhoging bij hoort. Wat de bonden betreft minimaal 5%. Maar de teleurstelling en de irritatie was groot toen het nieuwe bod van de werkgevers op tafel kwam. We hebben hieronder het vorige bod en het nieuwe bod even onder elkaar gezet.
Bod van werkgevers op 31 januari jl.:
• Een looptijd van 1 jaar
• Een loonsverhoging per 1-1-2019 van 1% en per 1-10-2019 van 2%
• Een verhoging van de eindejaarsuitkering met 0,5%
• Een D-blok vergoeding verhogen naar €20,-
• De kilometervergoeding gaat in vanaf 5 km i.p.v. 10 km
• Er wordt een werkgroep ingericht die leeftijdsbewust roosteren gaat onderzoeken
• Er wordt een werkgroep ingericht die studie gaat doen naar de invoering van een generatiepact
• Er komt geen indexatie van art. 32 per 1-1-2018 maar nieuwe afspraak per 1-1-2019.
Bod van werkgevers op 25 maart jl.:
• Een looptijd van 1 jaar
• Een loonsverhoging per 1-1-2019 van 1,5% en per 1-08-2019 van 2%
• Er wordt een werkgroep ingericht die leeftijdsbewust roosteren gaat onderzoeken
• Er wordt een werkgroep ingericht die studie gaat doen naar de invoering van een generatiepact
. Werkgelegenheidsgarantie voor 2019.
Bonden hebben het bod direct naast zich neer gelegd en aangegeven dat zij hun leden zullen gaan raadplegen. Werkgevers gaven daarop aan dat dit nog niet als een eindbod mag worden beschouwd maar dat zij met hun bovenbazen in overleg moeten t.a.v. de loonsverhoging die bonden willen. Vrijdag 5 april is de deadline, dan moeten de werkgevers laten zien dat ze de bonden en hun leden serieus nemen. Voor alle zekerheid halen we de actiedraaiboeken alvast maar uit de kast. Of ze open gaan ligt helemaal aan de werkgevers.
VVMC - Wim Eilert
FNV Spoor - Brigitta Paas
CNV Vakmensen - Sijtze de Bruine