Onderhandelingsresultaat cao Postbezorgers

Lees de hoofdpunten en stem!

Door Redactie 4 maart 2020

We hebben een onderhandelingsresultaat over de nieuwe cao Postbezorgers bereikt met werkgever PostNL. De looptijd van de nieuwe cao is 2 jaar en in totaal krijg je 6,5% loonsverhoging. Maar zoals altijd is het laatste woord aan jou. Dus maak vooral gebruik van je stemrecht! Ook de FNV-leden die vroeger bij Sandd werkten en nu als postbezorger in dienst zijn bij PostNL kunnen meestemmen. Onderstaand vind je de hoofdpunten.

Salaris

Je loon wordt gedurende de looptijd van de cao in 6 stappen verhoogd tot in totaal 6,5% extra per uur. De stappen zijn:

• 1 januari 2020: + 1,25% (met terugwerkende kracht)
  • 1 mei 2020: + 1,25%
  • 1 september 2020: + 1%
  • 1 januari 2021 : + 1%
  • 1 april 2021: + 1%
  • 1 juli 2021: + 1%

In totaal ga je er daarom als postbezorger (schaal 1) 68 cent per uur op vooruit tijdens deze cao.

Verdere afspraken

Daarnaast hebben we ook een aantal andere afspraken gemaakt. Deze gaan over:

• Verlofsparen
    Post bezorgen is een fysiek en zwaar beroep. Het is maar de vraag of je tot je pensioen gezond je beroep als postbezorger kunt uitvoeren. Er komt een onderzoek naar de mogelijkheden van verlofsparen voor postbezorgers, bovendien wordt er gekeken of er behoefte is aan een dergelijke regeling. Met verlofsparen wordt het mogelijk om vroeger met pensioen te gaan ofwel minder te gaan werken als je ouder wordt.
  • Reiskostenregeling
    Er komt een onderzoek naar het invoeren van een structurele reiskostenregeling en een postbezorgersvergoeding. Het punt was al een bestaande afspraak, die we nu concreet aanpakken.
  • Gratis fleecevest
    Je krijgt de mogelijkheid om een fleecevest te bestellen via het budgetsysteem.
  • Nieuwe functiebeschrijving
    De functiebeschrijving van de postbezorger is aangepast aan de huidige omstandigheden.

Advies van de FNV

Wij leggen je dit advies neutraal voor. Dat betekent dat we jou geen stemadvies geven. Er zijn 2 belangrijke redenen hiervoor:

1. Wij wilden dat het bestaande uurloon gedurende de cao met in totaal € 1,- omhoog ging. Dat is niet geheel bereikt: het uurloon stijgt in totaal met € 0,68
  2. Wij vinden dat de nieuwe functiebeschrijving moet worden gewaardeerd volgens het systeem dat in de grote cao PostNL wordt toegepast. Dat zou leiden tot een passend en hoger salaris voor postbezorgers. PostNL wil absoluut geen gehoor geven aan deze vraag.

Twee toekomstscenario’s

Het kan na deze stemming 2 kanten op gaan:

1. De meerderheid van de FNV-leden stemt voor het onderhandelingsresultaat. Iedereen ontvangt een salarisverhoging en bij de volgende cao-onderhandelingen gaan we er weer voor!
  2. De meerderheid van de FNV-leden stemt tegen het onderhandelingsresultaat. Dan zetten wij geen handtekening onder het akkoord en heb je geen nieuwe cao. Er moeten dan acties volgen om een beter cao-resultaat met meer loon af te dwingen. En daar hebben we uiteraard jouw hulp heel hard bij nodig!

Stem nu over het resultaat

Je kunt stemmen tot donderdag 19 maart, 18.00 uur.