FNV blij met opheffen schijnconstructies contracting bij PostNL en Randstad

Door Redactie 20 februari 2019

Randstad en PostNL stoppen nog dit jaar met contracting op de pakketdepots van PostNL, waar honderden pakketsorteerders al jaren minder loon krijgen dan hun collega’s in vaste dienst. PostNL komt met het nieuws nadat vakbond FNV eerder naar de rechter stapte om achterstallig loon voor honderden postsorteerders terug te vorderen.

PostNL stopt met schijnconstructies

Masja Zwart, bestuurder Handhaving en Naleving FNV: ‘Het is een enorme overwinning voor de uitzendkrachten van Tempo Team en Young Capital die de afgelopen maanden hun nek uitstaken, dat zij nu ook cao-loon gaan ontvangen. Sommigen werken al vier jaar in het pakketsorteercentrum van PostNL. Eerst als uitzendkracht, daarna via de contracting-constructie, waardoor hun reiskostenvergoeding en doorbetaalde pauzes opeens vervielen. De claim die de FNV voor hen heeft gelegd op het uitbetalen van achterstallig loon blijft dan ook gewoon staan.’

Rechtszaken

Nadat FNV rechtszaken aanspande tegen de schijnconstructies kwamen twee andere uitzendbureaus bij PostNL al eerder tot inkeer. FNV sommeerde PostNL en uitzendbureau Young Capital eind december nog om al het personeel volgens de cao-afspraken te belonen. FNV is dan ook blij te horen dat Randstad niet alleen bij PostNL, maar ook bij andere opdrachtgevers stopt met contracting en overgaat op uitzenden.

Heldere regels

Zakaria Boufangacha, cao-coördinator van FNV: ‘Dit is een enorme overwinning voor de uitzendkrachten, en een overwinning in onze strijd voor een eerlijke arbeidsmarkt voor iedereen. Zo stoppen we de race naar beneden! Ik roep Randstad en PostNL op om nu samen met ons op te trekken richting politiek, om regulering af te dwingen.
Bij uitzenden zijn de spelregels helder. Maar als een bedrijf mensen bij een derde te werk stelt en zichzelf onderaannemer noemt, dan ontstaat er opeens onduidelijkheid over welke arbeidsvoorwaarden van toepassing zijn. Kwaadwillende bedrijven maken misbruik van de gebrekkige regelgeving in Nederland, daar moet de overheid paal en perk aan stellen.’