FNV-lid, stem nu tot en met 20 juni a.s. over eindbod Kemira

Ook in vijfde onderhandelingsronde helaas niet gelukt om gat te overbruggen

Portret Iris van der Veen
Door Iris van der Veen 31 mei 2021

In de vijfde onderhandelingsronde zijn FNV, CNV en De Unie er niet in geslaagd om een onderhandelingsresultaat met Kemira te bereiken. Jullie werkgever heeft ons een eindbod gedaan voor de nieuwe cao. Het gat tussen partijen, waar we eerder over spraken, bleek te groot om er samen uit te komen. Onze leden kunnen tot en met 20 juni stemmen.

Kemira

Openstaande punten/ onoverbrugbaar gat

De openstaande punten waren: de loonsverhoging, de RVU-regeling (eerder stoppen met werken) en de werkgroep duurzame inzetbaarheid/ de senioren en 85%-dagen. Vakbonden hoopten er in goed overleg samen met Kemira uit te kunnen komen. Helaas is dat niet gelukt en deed Kemira een eindbod. Het is aan de leden om te beslissen of dat wat Kemira biedt, goed genoeg is.

Looptijd en loonbod, RVU-regeling en werkgroep duurzame inzetbaarheid/seniorendagen

De looptijd van de cao is één jaar, van 1 januari 2021 tot 1 januari 2022. De lonen worden met ingang van 1 januari 2021 verhoogd met 2,5%.
Kemira wil de  RVU-regeling open stellen voor alle werknemers en niet alleen voor de ‘zware beroepen’.

Na je 64e staan geen senioren- of 85% dagen in de cao, Kemira kent deze wel toe, maar wil hiermee stoppen. Bonden willen alternatieven in een werkgroep onderzoeken. Kemira wil dat hangende de uitkomsten van de werkgroep tijdens de looptijd van deze cao, dat mensen van boven de 64 jaar het niveau tijdelijk behouden Ook gaat Kemira alleen uit van de cao en niet van de huidige ‘coulance’ regeling. FNV vreest dat dit een opmaat naar versoberingen is.

Verdere inhoud eindbod

•    looptijd: 1 jaar ingaande 1 januari 2021;
•    verhoging van de salarisschalen met 2,5% per 1 januari 2021;
•    tijdelijke RVU regeling;
•    werkgroep duurzame inzetbaarheid;
•    leeftijdsplan; bijlage III tekstwijziging;
•    financieel (pensioen)advies: bijlage III wordt aangevuld;
•    uitzendkrachten: Kemira deelt jaarlijks lijst van uitzendbureaus;
•    continueren afspraken: participatiewet, werkgeversbijdrage, fiscale verrekening contributie, niet verhalen WGA premie;
•    WIEG: Kemira zal de pensioenopbouw gedurende de WIEG voortzetten.
Het volledige eindbod lees je hier.

Stemmen tot en met 20 juni a.s.

FNV vindt het positief dat er in deze cao geen versoberingen zitten. Jullie werkgever wil in de werkgroep duurzame inzetbaarheid de ‘coulance’ die zij hebben getoond richting 65 en 66 jarigen en hun senioren- en 85%-dagen beeindigen. Dat is voor FNV een pijnpunt. Of het totale pakket in het eindbod genoeg is om ja tegen te zeggen beslissen jullie. Zoals altijd is het laatste woord aan de leden.