Kom ook naar de FNV-bijeenkomst bij Almatis op 26 oktober a.s

FNV wil in gesprek met achterban naar aanleiding van cao-overleg

portret Iris van der Veen
Door Iris van der Veen 21 september 2020

14 september vond FNV een tweede overleg met de Almatis directie over jullie nieuwe cao plaats. Al verliep het gesprek in een prettige constructieve sfeer, toch lijkt een akkoord nog lang niet in zicht. Partijen liggen mijlenver uiteen. FNV is geschrokken van het loonbod dat Almatis deed. Laat ons weten wat jij vindt en kom naar de bijeenkomst op 26 oktober a.s. in de werkplaats van de TD.

Achterblijvend loonbod en geen afspraken eerder stoppen met werken

Almatis heeft voor een cao van 16 maanden (1 juni 2020- 1 oktober 2021) een loonsverhoging van 0.5% voorgesteld per 1 november a.s. Een loonsverhoging van 0.375% per jaar. FNV vindt dit volstrekt onvoldoende. De inflatie is momenteel 1.7%, dit loonbod betekent dan ook fors koopkrachtverlies.

FNV wil graag afspreken om mensen 3 jaar voor de AOW gerechtigde leeftijd (TD en productie) de keuze te geven om te stoppen met werken. Dit is geregeld in het pensioenakkoord. Werkgever stelt hiervoor 21.200 euro per werknemer per jaar beschikbaar en werknemer vult dit aan door bijvoorbeeld pensioen naar voren te halen. Almatis vindt deze maatregel echter te duur en wil de afspraak niet maken.

FNV op locatie bij Almatis op maandag 26 oktober a.s.

FNV wil deze punten graag met jou en je collega’s bespreken. Wij zijn op 26 oktober a.s. tussen 15:00-16:00 uur in de werkplaats van de TD. Graag van te voren even aanmelden om de bijeenkomst COVID 19 proof te organiseren. Ook je collega die (nog) geen lid is, is van harte welkom. Als je erbij bent mail naar: iris.vanderveen@fnv.nl Heel graag tot ziens op:

Maandag 26 oktober van 15:00-16:00 uur in de werkplaats van de TD

Waar zijn we het wel over eens geworden?

Partijen hebben onder voorbehoud van een akkoord op een totaalpakket, wel overeenstemming bereikt over:
•    Fiscaal vriendelijke verrekening van de vakbondscontributie en werkgeversbijdrage;
•    Voortzetting van de afspraak om de WGA premie niet te verhalen;
•    Verlenging van de pilot kopen en verkopen vrije dagen;
•    Aanpassen aan de wet van het ouderschapsverlof en adoptieverlof.

Hoe nu verder?

FNV is benieuwd wat onze leden van het loonbod en de voorstellen van Almatis vinden. Op basis van de uitkomsten van de achterbanraadpleging zullen we het traject voortzetten. FNV houdt je uiteraard op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.