Nieuw eindbod voor cao BP door actiedreiging

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 12 december 2019

BP heeft een nieuw eindbod uitgebracht voor de cao van de werknemers van de Rotterdamse raffinaderij. Dit onder druk van een reële actiedreiging van leden van FNV Procesindustrie. Over het nieuwe eindbod gaan leden stemmen op 19 december, acties zijn tot die tijd opgeschort.

Egbert Schellenberg, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Onder druk gaf BP aan vlak voor afloop van het ultimatum het belangrijkste punt van tafel te willen halen: er komt geen negatieve aanpassing in de loonschalen, zodat jonge werknemers niet eindeloos moeten werken voordat ze in hun eindschaal komen met een goed loon. Dat is heel mooi. Het loonbod ligt echter nog niet op het niveau van onze eis, maar is wel vergelijkbaar met andere bedrijven hier in het Botlekgebied. Het uiteindelijke woord is aan de leden.’

In het eindbod zijn verder ook nog afspraken opgenomen over verbetering van de brandweerdagen en komt er een studie naar een generatiepactregeling. Verder biedt BP in het hernieuwde eindbod een structurele loonsverhoging van 3% per 1 april 2019 met terugwerkende kracht en 2,5% per 1 april 2020.

De cao voor de BP-raffinaderij is al op 1 april 2019 afgelopen. Bij de BP-raffinaderij in Rotterdam werken 800 mensen, de cao geldt voor 500 van hen. Leden stemmen op 19 december op twee vergaderingen, ’s ochtends en ’s avonds.