BP moet cao-bod aanpassen, anders volgen acties bij raffinaderij

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 05 december 2019

FNV Procesindustrie heeft BP Raffinaderij Rotterdam een ultimatum gesteld tot woensdag 11 december 14.00 uur. Komt het bedrijf dan niet tegemoet aan de cao-eisen van de vakbond FNV, dan volgen acties en mogelijk stakingen.

Egbert Schellenberg, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Onze leden stemden massaal een eerder bod van BP weg, waar het bedrijf aan vast blijft houden. Dat betekent dat we uitonderhandeld zijn over de cao, en dat acties kunnen volgen als BP niet alsnog voldoet aan de eisen van de werknemers. Belangrijkste is dat het voor jonge werknemers veel te lang duurt voordat ze aan hun eindschaal komen. En dat er voor iedereen 5% loonsverhoging komt.’

De cao voor de BP-raffinaderij is al op 1 april 2019 afgelopen. FNV eist een structurele loonsverhoging van 5% en verhoging van overwerk- en consignatievergoedingen. Daarnaast zijn er eisen voor werken in deeltijd, betaling van brandweerdagen, koopdagen en opkomstdagen.

Bij de BP raffinaderij in Rotterdam werken 800 mensen, de cao geldt voor 500 van hen.