Stakingen bij Chemours verlengd: nog geen verbeterd cao-bod

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 30 september 2019

De staking bij teflonproducent Chemours in Dordrecht wordt verlengd. De fabrieksmedewerkers staken al vier dagen op rij, vanaf de middagdienst van vrijdag 27 september. De vakbondsleden hebben maandag gekozen voor verlenging van de staking, dus dinsdag en verdere dagen gaat de staking door.

Nurettin Altundal, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Chemours heeft nog geen verbeterd cao-bod gedaan. De staking wordt daarom verlengd tot nader orde. De stakers gaan dinsdag hun vijfde stakingsdag in, maar Chemours reageert niet. De stakers zetten daarom door, totdat naar hun eisen wordt geluisterd en zij een fatsoenlijk deel van de winst van het bedrijf krijgen.’

FNV Procesindustrie eist 5% loonsverhoging inclusief de prijscompensatie, met een bodem van 150 euro per maand. Ook pleit de vakbond voor afschaffing van jeugdschalen tot 23 jaar, een verdubbeling van het ontwikkelbudget naar 800 euro per werknemer en een generatiepact om het werk vol te kunnen houden. Zestigplussers kunnen dan 80% werken, tegen 90% loon en 100% pensioenopbouw. De vrijgevallen plekken kunnen dan door nieuw personeel worden herbezet. Ook moet de cao voor meer mensen gaan gelden. Bij Chemours werken zo’n 500 werknemers, waarbij zo’n 300 werknemers onder de huidige cao vallen.

Tijdens de staking draait de fabriek op een heel laag pitje, zodat de veiligheid kan worden gegarandeerd. Alleen de minimale veiligheidsbezetting is er, met voornamelijk mensen uit de controlekamer en de bedrijfsbrandweer.