Acties dreigen bij Aircraft Fuel Supply om vastgelopen cao

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 19 september 2019

De cao-onderhandelingen zijn vastgelopen met Aircraft Fuel Supply, de brandstofleverancier op Schiphol. FNV Procesindustrie stelt een ultimatum na anderhalf jaar met moeizame onderhandelingen. De hoofdpunten zijn een goede loonontwikkeling en het behoud van leeftijdsdagen om het zware werk vol te kunnen houden.

Jeroen Brandenburg, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Aircraft Fuel Supply rekt de onderhandelingen zonder met fatsoenlijke voorstellen te komen. In plaats van een goede beloning voor het harde werken, stellen ze vooral verslechteringen voor. De situatie bij AFS is tekenend voor de Nederlandse luchtvaart. Er wordt een aanval ingezet op de arbeidsvoorwaarden van medewerkers, terwijl de veiligheidsverantwoordelijkheden bijzonder groot zijn.’

FNV Procesindustrie eist in een ultimatum verhoging van de salarissen met 3,5% per 1 januari 2019 en 3,5% per 1 januari 2020 in een tweejarige cao. Een andere eis is dat een onafhankelijke deskundige de functies bij AFS vergelijkt met aanverwante bedrijven zoals KLM en Vopak. Ook eist de vakbond een medewerkerstevredenheidsonderzoek, waarin vooral de werkdruk wordt onderzocht.

Zwaar werk

Aircraft Fuel Supply is verantwoordelijk voor de co├Ârdinatie en distributie van kerosine op Schiphol. Het merendeel van de medewerkers is ouder dan vijftig jaar. Brandenburg: ‘Het werk is zwaar en ook de ploegendiensten trekken een zware wissel op het personeel. Daarom pleiten we in het kader van duurzame inzetbaarheid voor voortzetting van de leeftijdsdagen om het zware werk vol te kunnen houden, maar ook voor verdere maatregelen zodat mensen gezond hun pensioen kunnen halen. Dat is ook belangrijk voor de continu├»teit van het bedrijf.’

De onderhandelingen zijn al in de zomer van 2018 gestart, voor de cao die op 1 januari 2019 afliep. Het voorstel van de vakbond is om met terugwerkende kracht een tweejarige cao af te sluiten, die loopt tot 31 december 2020.

Acties

Het ultimatum met eisen loopt af op maandag 23 september om 18 uur. Gaat de werkgever niet in op de eisen, dan kunnen de leden tot acties overgaan. Hoe die eruit zien, is nu nog niet bekend.