Acties Sabic opgeschort na betere afspraken over nieuwe cao

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 24 mei 2019

FNV Procesindustrie heeft met Sabic uit Bergen op Zoom een onderhandelingsresultaat afgesloten over een nieuwe cao. Sabic heeft het loonbod verhoogd naar 3,25 procent, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2019 en ook zijn er andere afspraken gemaakt. De acties bij Sabic worden opgeschort. Eind maart hielden stakende medewerkers een prikkelactie voor betere cao-voorstellen. Zij verminderden toen dagenlang de productie in Bergen op Zoom.

Als de cao definitief is, worden de jeugdschalen afgeschaft en komt er per 2020 een generatiepact, zodat ouderen korter kunnen werken en jongeren vast in dienst kunnen komen. Ook komt er voor uitzendkrachten die structureel werk doen, sneller duidelijkheid of ze een vast contract krijgen bij Sabic. Torenhoge werkdruk is ook een groot probleem. Daarom zijn er ook afspraken gemaakt over duurzame inzetbaarheid, zodat mensen gezond kunnen werken, en stress en werkdruk verminderd kan worden.

Paul Smink, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Eindelijk heeft Sabic het loonbod voor de cao verhoogd, onder druk van verdere acties. Dit bod van 3,25% leggen we aan onze leden voor. Zij hebben het laatste woord en we leggen de afspraken neutraal voor. Want behalve het loon, zijn er ook afspraken gemaakt om de werkdruk te verminderen, worden jeugdschalen afgeschaft en krijgen uitzendkrachten sneller een vaste baan. En het systeem van de variabele beloning wordt veranderd in een winstdeling. Hoe we dat precies gaan doen, werken we nog verder uit.’

Op 5 juni stemmen de leden of de afspraken definitief worden opgenomen in de nieuwe cao. De cao geldt voor circa 900 werknemers. Sabic Innovative Plastics is een producent van kunststofkorrels, -platen en –films.