Drie dagen staking bij Zwijndrechtse palmolieproducent om goede cao

Door Redactie 31 januari 2019

Woensdag 30 januari, maandag 4 februari en woensdag 6 februari leggen de werknemers van Palmolieproducent Sime Darby Unimills uit Zwijndrecht hun werk neer. Ze staken in ieder geval drie dagen voor een goede cao. Nurettin Altundal, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Sime Darby Unimills is een van de grootste producenten van palmolie, een wereldleider zelfs. Helaas stellen ze zich nu krampachtig klein op en is vandaag de eerste staking gestart. Zolang Unimills niet tegemoet komt aan de eisen van de werknemers uit hun eerdere ultimatum, gaan de stakingen door.’

De FNV-leden eisen van hun werkgever een loonsverhoging van 7,5% voor 18 maanden, afschaffen van jeugdschalen, gelijktrekken van overwerktoeslagen en bonusregelingen voor iedereen. Om de doorgeslagen flexibilisering tegen te gaan, moet structureel werk worden uitgevoerd door mensen met vaste contracten. Op het gebied van duurzame inzetbaarheid willen de werknemers graag een generatiepact waarbij medewerkers vanaf 60 jaar korter gaan werken met behoud van pensioen, zodat jongeren vast werk kunnen krijgen. SDU kwam niet verder dan een eindbod van slechts 3,9% loonsverhoging voor een cao van anderhalf jaar. Een eerder gesteld ultimatum van de vakbond liet het bedrijf verlopen.

Sime Darby Unimills is een producent van palmolie en andere vetten met 200 werknemers in Zwijndrecht. De cao is afgelopen op 1 januari 2019, maar de cao-onderhandelingen hebben al vijf rondes gehad zonder goed resultaat.