Petitie werknemers Metaal en Techniek voor goede cao 12.000 keer getekend

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 25 januari 2022

Een petitie voor een goede cao in de Metaal & techniek is inmiddels ruim 12.000 keer ondertekend. Donderdag 27 januari overhandigt een delegatie werknemers uit de Metaal & Techniek de petitie aan Ron Follon, onderhandelaar van de Federatie Werkgeversorganisaties Techniek. ‘Toon respect voor de vakkrachten!’

FNV Metaal wees samen met CNV Vakmensen en De Unie op 14 oktober 2021, tijdens de laatste cao onderhandelingsronde Metaal & Techniek, het laatste cao bod van de werkgevers Metaal & Techniek af. Het daarop volgende ultimatum aan de werkgevers werd op 28 oktober door de werkgevers verworpen, waarna de bonden acties en stakingen aankondigden, die medio november van start gingen en nog altijd voortduren.

Vakmanschap verdient waardering

Tegelijkertijd startten de leden van de vakbonden een petitie waarin de werkgevers worden opgeroepen om ‘over de brug te komen met een eerlijke en fatsoenlijke cao, waarin jullie je waardering voor ons, de werknemers in de sector, laten blijken!’ FNV Metaal kaderlid Jos Broeren: ‘Vakmanschap verdient waardering en een eerlijke beloning. Dus daar past gewoon een goede cao bij!’

Belabberd loonbod en tal van verslechteringen

FNV Metaal cao onderhandelaar Jacqie van Stigt: ‘Met een belabberd loonbod van gemiddeld slechts 1,4% procent en tal van verslechteringen op veel terreinen blokkeren de werkgevers nu al maandenlang een nieuwe cao in de Metaal & Techniek. En dat terwijl de sector het economisch tij mee heeft en de sector bovendien schreeuwt om goede vakmensen erbij. Dit pikken onze leden niet, die eisen gewoon een goede cao. Het wordt nu echt hoog tijd dat de werkgevers over de brug komen!’

In koopkracht er fors op achteruit

CNV cao onderhandelaar Bernard Zijlstra: ‘Het is onverkoopbaar dat de werkgevers met een loonbod ver onder het inflatieniveau komen. Werknemers gaan er in koopkracht fors op achteruit. Dat is onacceptabel in een branche die goed draait en waar er nu en in de komende jaren enorme tekorten aan werknemers zijn. Zorg dat je deze mensen op een eerlijke manier beloont!’ De petitie wordt donderdag om 13.00 uur overhandigd aan Ron Follon onderhandelaar van de Federatie Werkgeversorganisaties Techniek bij De Nijverheid aan de Nijverheidskade 15 in Utrecht.

Grootste cao marktsector: 320.000 werknemers

De cao Metaal en Techniek is met bijna 320.000 werknemers in de sector en bijna 28.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector. De cao bestrijkt technische installatiebedrijven, metaalbewerkingsbedrijven, isolatiebedrijven, carrosseriebedrijven en de goud- en zilvernijverheid. De huidige Cao Metaal & Techniek liep op 1 oktober af.