FNV trakteert metalektrobedrijven op chips

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 26 mei 2021

FNV Metaal trakteert morgen de directies van Scania, DAF, Hyster-Yale en Nedcar op zakjes chips. Door het tekort aan computerchips zijn er bij de bedrijven problemen met de productie. Met de actie probeert de vakbond te voorkomen dat werknemers verplicht worden vrije dagen op te nemen.

Ron Peters, bestuurder FNV Metaal: ‘Als je werknemers verplicht vrij te nemen, wentel je het ondernemersrisico van een tekort aan materialen af op de werknemers. Dat is echt niet hoe het werkt.’

Nieuwe cao

Om aandacht voor de zorgen te krijgen, gaan de vakbond en medewerkers morgen met de chips-traktatie langs bij de directies. Dan zullen ook de zorgen over het uitblijven van een nieuwe cao aan bod komen. ‘Al sinds december is er geen cao meer. Vanaf januari zijn we bezig met estafettestakingen door heel Nederland. Tot nu toe laten de werkgevers niets van zich horen. Medewerkers voelen zich in de kou gelaten’, aldus Peters.

Geen overeenstemming

Vakbonden en werkgevers zijn sinds september in gesprek over een nieuwe cao Metalektro. Tot nu toe bieden de werkgevers een loonsverhoging van 2,25 procent over twee jaar. Dat is ongeveer 1,1 procent per jaar. Ook over een betere werk-privébalans en eerder stoppen met werken is geen overeenstemming tussen bonden en werkgevers.

Eerlijke deel

FNV eist daarnaast meer zekerheid voor flexwerkers, bijvoorbeeld door ze na een jaar een vast contract te geven. En de vakbond wil dat de lagere salarisschaal voor jongeren verdwijnt, zodat ze sneller meer kunnen gaan verdienen in de metaal. Peters: ‘We vragen doodnormale zaken, geen gouden bergen. Over het jaar 2020 heeft het merendeel van de metalektrobedrijven goed gedraaid. Daarom willen wij ons eerlijke deel.’

160.000 mensen

De Metalektro is een van de grootste sectoren van het land. Onder de cao vallen 160.000 mensen die werken bij ongeveer 1000 bedrijven als IHC, Damen, Thyssen-Krupp, Fokker, DAF, VDL, ASML, Stork, Siemens en Scania.