Medewerkers Tata Steel krijgen 6,5% hoger loon in twee jaar

Door Redactie 4 april 2019

De medewerkers van Tata Steel IJmuiden krijgen 6,5% loonsverhoging, verdeeld over twee jaar. Ook krijgen ze eenmalig 280 euro bruto extra. FNV Metaal en Tata Steel maakten 3 april daarover cao-afspraken. De gemaakte afspraken worden nog voorgelegd aan de leden, die over het resultaat mogen stemmen.

Jongeren

Jongeren gaan er extra op vooruit. Werknemers van 19 jaar vallen per 1 april 2019 onder een volwassen loonschaal, voor leerlingen van 22 jaar van de bedrijfsschool geldt dat per 1 juli 2019. Ook krijgen ze een diplomatoeslag van 200 euro. De overgang van een jeugdschaal naar volwassen loon betekent een forse loonsverbetering.

Aad in ’t Veld, bestuurder FNV Metaal: ‘De lonen gaan met deze afspraken snel omhoog en vooral jongeren gaan er door de afschaffing van de jeugdschalen goed op vooruit. Dat is belangrijk, want Tata Steel moet aantrekkelijk blijven en gelijk werk moet gelijk worden beloond. Leeftijd mag daarbij niet uitmaken. Ik ben positief over de afspraken. Maar de nu gemaakte afspraken hadden er nooit kunnen komen zonder de steun van de grote groep FNV-leden. Daardoor zag de directie in dat ze met een beter loonbod moesten komen.’

De cao Tata Steel geldt vanaf 1 april 2019 met een looptijd van twee jaar, mits de leden instemmen met het resultaat. In de huidige cao waren al goede afspraken gemaakt voor een generatiepact waarbij ouderen eerder kunnen stoppen met werken, zodat jongeren in dienst kunnen komen. De lonen gaan in vier stappen omhoog: per 1 april 2019 met 3,5%, per 1 juli 2019 met 0,5%, per 1 mei 2020 met 2,5% en per 1 oktober 2020 eenmalig met 280 euro bruto.