Inzet CHC Helicopters & uitkomsten ledenvergadering

portret Birte Nelen
Door Birte Nelen 3 december 2021

Op 2 december hebben FNV-leden tijdens de vergadering in de hangaar de voorstellen van CHC beoordeeld en de FNV onderhandelingsdelegatie richting gegeven voor de cao. Ook hebben we verschillende mails over de cao van leden ontvangen. In deze nieuwsbrief delen we de cao-voorstellen van CHC. Wij gaan nu onze voorstellen uitwerken en sturen deze volgende week per nieuwsbrief. Op 15 en 21 december staan digitale cao-overleggen gepland met CHC.

Inzet werkgever

De nieuwe cao-voorstellen van CHC zijn gericht op kostenbesparingen. Zoals je in het document kunt lezen, is de inzet door de werkgever ingedeeld in vijf categorieën:

• Algemeen: cao actualiseren waar nodig.
  • Salaris: afsluiten verleden en mogelijkheid voor ontwikkeling naar toekomst.
  • Toeslagen/vergoedingen: reductie van buitenproportioneel hoge vaste en variabele kosten/uitgaven.
  • Productiviteit: meer werkdagen voor zelfde salaris en meer flexibiliteit mogelijk maken.
  • Sociaal plan: duidelijkheid over proces en vangnet.

Beoordeling leden

De FNV-leden die aanwezig waren bij de bijeenkomst en degenen die per mail hebben gereageerd, geven aan dat dit keer uit de onderhandelingen een plus-cao moet komen. De CHC voorstellen voor salaris, toeslagen/vergoedingen en productiviteit zijn ver onder de maat. De aanwezige leden geven aan dat na alle reorganisaties de bezetting op de afdelingen op het minimum zit, waardoor er een ongezond hoge werkdruk is onder de overgebleven werknemers. Bij de vorige cao zijn leden akkoord gegaan met een nullijn omdát in de nieuwe cao verbeteringen zouden komen. Hiervan is in de CHC cao-voorstellen niets terug te zien. Tijdens de bijeenkomst is ook gezegd dat deze inzet als ‘belediging’ wordt gezien.

De volgende stap

De besparings-cao-voorstellen van CHC en de plus-cao-inzet die leden van FNV voor ogen hebben, liggen ver uit elkaar. We gaan desondanks met vertrouwen het overleg in. We zijn als vakbond niet opgericht om cao na cao besparingen af te spreken. We zullen CHC moeten overtuigen dat de rek eruit is en dat het tijd is voor verbeteringen in plaats van besparingen. Hou je mailbox in de gaten: wij gaan nu onze voorstellen uitwerken en delen deze volgende week met jullie.

Als je collega’s spreekt die nog niet lid zijn; onze positie aan de cao-tafel hangt af van het aantal leden.

SLUIT JE COLLEGA'S DIRECT AAN