Ledenraadpleging over crisisprotocol Transavia grondpersoneel

Breng je stem uit, leden hebben het laatste woord!

portret Birte Nelen
Door Birte Nelen 14 december 2020

Na een lang onderhandelingsproces zijn er afspraken over de arbeidsvoorwaardelijke bijdrage van het grondpersoneel. Het protocol met tijdelijke maatregelen tot en met 31 maart 2022 ligt voor met een neutraal stemadvies. Breng je stem uit.

Afspraken bijdrage arbeidsvoorwaarden

• Tijdelijk voor de periode van 1 oktober 2020 t/m 31 maart 2022.
  • Tijdelijk geen structurele loonsverhoging(en) en dit meetellen als bijdrage van 5%.
  • Werknemers met een jaarsalaris tot 36.500 euro (modaal) leveren geen bijdrage.

• Dat degenen die meer dan modaal, maar minder dan 1,7 keer modaal verdienen, alleen een bijdrage leveren door een tijdelijke tredepauze in 2021/li>
  • Dat degenen die meer dan 1,7 keer modaal verdienen, afhankelijk van hun inkomen daar bovenop een tijdelijke bijdrage leveren door afzien van de (gedeeltelijke) eindejaarsuitkering 2021 en een beperkt aantal collega’s door afzien van een deel van het vakantiegeld 2021.

• Dat degenen die meer dan modaal, maar minder dan 1,8 keer modaal verdienen, alleen een bijdrage leveren door een tijdelijke tredepauze in 2021;
  • Dat degenen die meer dan 1,8 keer modaal verdienen, afhankelijk van hun inkomen daar bovenop een tijdelijke bijdrage leveren door afzien van de (gedeeltelijke) eindejaarsuitkering 2021 en een beperkt aantal collega’s door afzien van een deel van het vakantiegeld 2021;
  • Iedereen krijgt de gelegenheid om de bijdrage (deels) te compenseren door in oktober 2021 maximaal 10 bovenwettelijke vakantiedagen te verkopen.
  • De uitkering van de winstdeling over het jaar 2019 wordt opgeschort, het recht hierop blijft bestaan.
  • In ruil voor de bijdrage die wordt geleverd, wordt er eenmalig een factor 1,25 toegepast bij de uitbetaling van de winstdeling na afloop van de lening.
  • Deze factor is van toepassing op de meest gunstige uitkering in 2026 of 2027.

Afspraken reorganisaties

• Er zijn afspraken gemaakt over boventalligheid die gelden bij een reorganisatie door de coronacrisis.
  • Bij boventalligheid worden werknemers in dienst van Transavia begeleid bij het vinden van ander werk en wordt daarna de transitievergoeding uitgekeerd.
  • Boventallige werknemers die afzien van deze begeleiding, ontvangen een verhoogde beëindigingsvergoeding.

In ruil voor hogere bijdrage die wordt geleverd door de vliegers, ontvangen zij returns.

• Er wordt eenmalig een factor 1,5 toegepast bij de uitbetaling van de winstdeling na afloop van de lening. Deze factor is van toepassing op de meest gunstige uitkering in 2026 of 2027. Voor het grondpersoneel is dit factor 1,25;
  • De vliegers krijgen tijdelijke IPB verbeteringen;
  • De vliegers krijgen 11 vrije dagen die worden ingedeeld aan weekenden of vakanties, zonder dat zij daar een financiële bijdrage voor leveren.

Neutraal advies

De onderhandelingsdelegatie heeft ook de protocollen voor cabinepersoneel en vliegers ingezien. Gezien het totaalpakket aan afspraken voor het grondpersoneel inclusief de verschillen tussen de domeinen, leggen wij de crisisafspraken met een neutraal advies voor. Jullie beoordelen zelf als leden, of de afspraken gezien de crisistijd bij Transavia draagvlak hebben of niet.

Jouw stem telt

De cao voor het grondpersoneel loopt ongewijzigd door. Neem voordat je stemt kennis van de integrale tekst van het crisisprotocol. Maandag 21 december om 09.00 uur sluiten we de stemming.

Geef je stem hier