Grote meerderheid stemt in met de afspraken

Door Redactie 16 november 2020

Vandaag was de sluiting van de stemming over het sociaal plan en de afspraken over de werknemersbijdragen.

Grote meerderheid stemt in met de afspraken

Er hebben niet veel leden gestemd, maar de uitslag is heel helder: van de geldig uitgebrachte stemmen is 94% VOOR. Dat betekent dat de afspraken nu definitief zijn.

Lang gestreden voor goede afspraken

Er is maandenlang hard gestreden voor goede afspraken. Veel kaderleden zijn daarbij in touw geweest. De FNV onderhandelingsdelegatie, de kaderleden in de backoffice die alle dagen van de onderhandelingen aanwezig waren om de delegatie te ondersteunen, de leden van het BAB (bedrijfsafdelingsbestuur) en nog een aantal helpers.

Er was grote druk van KLM en in de laatste fase ook van het ministerie van Financiƫn.

Maar gelukkig heeft al die inzet geleid tot afspraken die brede gedragenheid hebben.

Uitvoering reorganisatieplannen

De reorganisatieplannen zullen nu uitgevoerd worden. Daarbij moet het sociaal plan correct worden toegepast.

Bij vragen of klachten over de reorganisatie of het sociaal plan, meld het bij de kaderleden van FNV Luchtvaart of bij Jan van den Brink.

KLM mag nu ook de werknemersbijdragen gaan inhouden. Dat is nog een hele organisatie. Eerst moet namelijk vastgesteld worden wie hoeveel moet bijdragen (welk percentage). KLM heeft dat nog niet vastgesteld. Dat betekent ook dat nog niet is vastgesteld wie allemaal minder dan 1,5 keer modaal verdienen: de groep die de winstuitkering 2019 eerder krijgt uitbetaald.

Het eerste deel van de winstuitkering 2019 zal zo spoedig mogelijk worden uitbetaald. Dat zal echter niet in november zijn (staat nog wel in onze Q&A vermeld).