Transavia zet door ‘returns ‘voor vliegers akkoord onder druk

Door Redactie 29 oktober 2020

De grondbonden hebben in deze crisis verantwoordelijkheid getoond door als eerste afspraken te maken over de bijdrage arbeidsvoorwaarden. Wél onder voorwaarde dat er balans moet zijn tussen de domeinen (grond, cabine en cockpit). Doordat Transavia op een later moment 3 ‘returns’ met de vliegers heeft afgesproken, heeft zij de afspraken voor het grondpersoneel onder druk gezet. Daardoor is de balans nu zoek en neemt Transavia een groot risico.

Door 'returns' voor vliegers staat akkoord cao grondpersoneel Transavia onder druk

Alleen voor vliegers

Voor alle werknemers bij Transavia zijn er nu afspraken gemaakt over een arbeidsvoorwaardelijke bijdrage. De hoogte hiervan is bij grond en cabine afhankelijk van het individuele inkomen, bij vliegers is er één vast percentage voor iedereen. De bijdragen in alle domeinen zijn in lijn met de voorwaarden van de overheid. Alleen bij de vliegers zijn in ruil voor hun bijdrage ‘returns’ afgesproken: gedurende 5 jaar IPB verbeteringen, een tijdelijk verbeterde winstuitkering na afloop van de looptijd en eenmalig 11 vrije dagen.

Afspraak in protocol is kristalhelder

Het protocol met de afspraken voor het grondpersoneel is bijna klaar, hier hebben we ook gisteren weer overleg over gevoerd. Weken geleden gingen de geruchten al rond over extra’s, ‘returns’, voor de vliegers. We hebben daarom een voorbehoud over balans tussen de domeinen afgesproken. Dit is ook zwart op wit opgenomen in het protocol:

‘We maken het voorbehoud dat van een akkoord over de reductie van arbeidsvoorwaarden van grondpersoneel pas sprake is als er inzicht is in de balans tussen de domeinen inclusief eventuele returns.’

Transavia moet verantwoordelijkheid nemen

Volgens het bedrijf is er sprake van uitlegbare verschillen en Transavia roept op om niet naar de andere domeinen te kijken. Hiermee gaat Transavia volledig voorbij aan het overduidelijke voorbehoud dat we samen aan de overlegtafel hebben gemaakt. Duidelijk is dat we als FNV Luchtvaart niet instemmen met de door Transavia gecreëerde verschillen. De werkgever zal haar verantwoordelijkheid moeten nemen door de ‘returns’ ook toe te passen bij het grondpersoneel. 28 oktober bleek het bedrijf hier nog niet toe bereid.