Acties dreigen om baanbehoud facilitaire dienst KLM

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 27 januari 2020

Medewerkers van het bedrijf dat de facilitaire zaken voor KLM uitvoert, overhandigen de KLM-directie in Amstelveen vanochtend om 11.00 uur een petitie. Daarin eisen ze dat ze hun baan en arbeidsvoorwaarden behouden, nu een ander bedrijf de facilitaire zaken overneemt.

Jan van den Brink, bestuurder FNV Luchtvaart: ‘Als KLM niet voor dinsdag 28 januari om 17.00 uur aan de eisen voldoet, gaan we met onze leden kijken welke acties we gaan voeren.’

Geen eisen

De facilitaire zaken werden sinds 2007 uitgevoerd door Sodexo Altys en gaan nu over naar een consortium van bedrijven. KLM heeft daarbij geen eisen gesteld over het overnemen van het huidige personeel. ‘Dat veroorzaakt grote onzekerheid onder de werknemers. Terwijl het zo makkelijk te voorkomen was. Blijkbaar is voor KLM een goedkoper contract belangrijker dan een fatsoenlijk contract’, aldus Van den Brink.

In de kou

Het steekt FNV dat het niet de eerste keer is dat personeel op Schiphol in de kou staat bij een aanbesteding. Van den Brink: ‘Wij willen dat bij elke aanbesteding of contractwissel bij bedrijven op de luchthaven onderstreept staat dat al het personeel wordt overgenomen, tegen dezelfde voorwaarden. Dit gaat elke keer mis. In de beveiliging en de afhandeling hebben we het ook al vaker gezien.’

Actiecomité

FNV eist dat KLM alsnog zorgt dat het bestaande personeel van het facilitaire bedrijf kan blijven. De vakbond heeft inmiddels een actiecomité opgericht die eventuele acties kan voorbereiden.