Aanbesteding KLM zorgt opnieuw voor onzekerheid op Schiphol

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 20 januari 2020

Er dreigt opnieuw onzekerheid onder mensen die op Schiphol werken door onvolledige aanbestedingsafspraken bij KLM. De vliegmaatschappij heeft in een tender voor het facilitaire bedrijf verzuimd eisen op te nemen over het overnemen van het huidige personeel. FNV wil dat KLM daar alsnog afspraken over maakt met het nieuwe facilitaire bedrijf.

De facilitaire dienst bij KLM wordt sinds 2007 uitgevoerd door het bedrijf Sodexo Altys. Dat contract is verlopen en inmiddels via aanbesteding terechtgekomen bij een consortium van bedrijven, met wie een nieuw contract is aangegaan. Daarin zijn geen harde afspraken gemaakt over het overnemen van personeel. Hierdoor dreigen werknemers op Schiphol alweer het slachtoffer te worden van een aanbesteding op de luchthaven.

FNV-bestuurder Jan van den Brink: ‘KLM zorgt hiermee voor grote onzekerheid onder de werknemers. Terwijl het zo makkelijk te voorkomen was. Wij willen dat bij elke aanbesteding of contractwissel bij bedrijven op de luchthaven onderstreept staat dat al het personeel wordt overgenomen, tegen dezelfde voorwaarden. Dit gaat elke keer mis. In de beveiliging en de afhandeling hebben we het ook al vaker gezien.’

FNV eist dat KLM alsnog zorgt dat het bestaande personeel van het facilitaire bedrijf kan blijven. De vakbond heeft inmiddels een actiecomité opgericht en beraadt zich op vervolgstappen.