Cabinepersoneel TUI kampt met torenhoge werkdruk en tijdelijke contracten

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 23 december 2019

Cabinepersoneel van reisorganisatie TUI is bezorgd over de torenhoge werkdruk en de hoeveelheid tijdelijke contracten. Ook voelen ze zich niet gehoord. In vijf maanden tijd is daarom bijna de helft van het cabinepersoneel lid geworden van de FNV.

FNV-bestuurder Hacer Karadeniz: ‘TUI houdt ons tot nu buiten de deur, omdat het personeel ons te weinig zou steunen. Maar die vlieger gaat niet langer op. We roepen TUI op om zo snel mogelijk met de FNV aan tafel te zitten om de grote problemen met werkdruk en tijdelijke contracten op te lossen.’

Dat de werkdruk zo hoog is, komt volgens de FNV doordat TUI geen vaste contracten wil aanbieden. Karadeniz: ‘Na een maximaal aantal tijdelijke contracten wordt het personeel de laan uitgestuurd om hen vervolgens na een paar maanden onderbreking weer in dienst te nemen. TUI noemt het zelf re-entry. Wij willen daar zo snel mogelijk vanaf.’

Onafhankelijk

Volgens de vakbond wordt het cabinepersoneel van TUI onvoldoende vertegenwoordigd in de medezeggenschap binnen het bedrijf. De ondernemingsraad overweegt zelf afspraken te maken met de werkgever over arbeidsvoorwaarden, maar dat vindt Karadeniz een slecht idee. ‘Het cabinepersoneel heeft momenteel een te kleine stem in de ondernemingsraad bij TUI. En buiten dat: een ondernemingsraad kan nooit een echt onafhankelijke positie innemen ten opzichte van de werkgever. Als vakbond is het onze taak om te onderhandelen over primaire arbeidsvoorwaarden. En als de onderhandelingen mislukken, hebben vakbondsleden de mogelijkheid tot het voeren van actie. Daar heb je de FNV bij nodig’, aldus Karadeniz.

Aan tafel

FNV gaat samen met de leden aan de slag om bij TUI aan tafel te komen. ‘TUI en de ondernemingsraad kunnen de wens van zo’n grote groep werknemers niet negeren. Wij verwachten binnenkort in gesprek te gaan met TUI en de belangrijkste kwesties op te pakken.’

Bij TUI Nederland werken 451 mensen als 'cabin crew' in de vliegtuigen van TUI.