Zondag langere staking grondpersoneel KLM

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 06 september 2019

Het grondpersoneel van KLM legt aanstaande zondag vier uur lang het werk neer, van 13u tot 17u. Daarmee wordt de actie voor een betere cao opgevoerd. De werkonderbrekingen van afgelopen maandag en woensdag duurden twee uur. Dat heeft de FNV vrijdag aan KLM laten weten. ‘Als KLM geen fatsoenlijke cao wil afsluiten, en na twee keer een actie nog niet reageert, moet je wel overgaan tot hardere acties’, aldus FNV-bestuurder Jan van den Brink.

Bij de stakingen van afgelopen week legden al honderden medewerkers het werk neer. Van den Brink: ‘We zien dat de actiebereidheid groot is. En terecht, als zij hun werk niet doen, moeten er vluchten geannuleerd worden. Belangrijk werk dus, dat een goede cao verdient.’ Grondpersoneel werkt onder andere bij de technische dienst van KLM, handelen de bagage af en begeleiden vliegtuigen van en naar de start- en landingsbanen.

Cao-onderhandelingen

De cao-onderhandelingen met KLM startten afgelopen mei. FNV wil onder andere betere roosters, meer mensen in vaste dienst en per jaar een loonsverhoging van vier procent. KLM komt tot nu toe niet verder dan twee procent per jaar en weigert de verhouding tussen vast en flexibel personeel te verbeteren. Over betere roosters heeft de luchtvaartmaatschappij zich nog niet uitgelaten. De cao Grondpersoneel geldt voor 15.000.