'Wie had dat gedacht. Wij staken.'

Deel jouw verhaal.

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 1 november 2022

Het is voor het eerst sinds vele jaren dat we staken bij de Bijenkorf. "Ik had nooit gedacht dat ik een staker zou zijn. Maar ik ben trots dat we dit nu met zoveel collega's doen", is een veelgehoorde uitspraak. Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal! Wat maakt indruk? Wat kan beter? Wat is onderbelicht? Stuur een mail aan jouw vakbondsbestuurder. Jouw reactie blijft anoniem.

Staken is een grondrecht

We willen dat onze stakingen tot verbeteringen leiden in de winkels en op de loonstrookjes van onszelf en onze collega's. Zo simpel is het. Veel Bijenkorvers spreken zich voor het eerst uit over hun loon. "Toen mijn vrienden dit hoorden, schrokken ze wel. Zo'n laag loon? Bij de Bijenkorf? Voor alles wat jij doet?"

We horen de verhalen van collega's die amper kunnen rondkomen. Dat raakt ons. "De staking maakt de band tussen de collega's sterker. We komen echt voor elkaar op. En we komen op voor de toekomst van de winkel. Nu is het moment."

Wat we vragen is heel normaal

We willen gewoon kunnen leven van ons loon! Een staking is ook heftig. We willen allemaal dat de directie snel met een oplossing komt voor de onrust op de werkvloer. Iedereen ziet dat er wat gebeuren moet met de lonen, en dat 3,5% lang niet genoeg is tegemoet te komen aan de stijgende prijzen.

Nemen collega's het werk van stakers over?

Als dit gebeurt is dat ontzettend naar. Spoort de directie collega's aan het werk van stakers over de nemen? Ook hierover kun je een mail sturen naar jouw vakbondsbestuurder. Wij spreken de werkgever aan op deze stakingsbreking. Vervolgens doen we ons best om de sfeer onderling goed te houden. Wij nemen onze verantwoordelijkheid, en blijven de directie wijzen op de verbeteringen die nodig zijn voor het warenhuis waar we zo trots op zijn.

Stuur jouw verhaal naar: Linda.Vermeulen@fnv.nl

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.