2021: Dit hebben we samen bereikt in de winkelstraat

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 31 december 2021

Hoe maken we het werk in de winkelstraten van Nederland nog mooier? Aan het eind van het jaar blikken we terug. We zijn supertrots op wat we samen hebben bereikt! Met de hele FNV hebben we ons landelijk ingezet voor veilig werken tijdens corona, en betere afspraken om werk en vrije tijd te combineren. We hebben een paar geweldige successen van FNV Winkelstraat op een rijtje gezet:

1) Min-uren corona-lockdown kwijtgescholden

Bedrijven krijgen NOW-noodsteun, medewerkers moeten hun min-uren in eigen tijd inhalen. Veel winkelmedewerkers hebben zich hierover uitgesproken: dit deugt niet. Door de media-aandacht kregen we veel steun van klanten. Via de rechter hebben we uiteindelijk voor elkaar gekregen dat Wibra van veel medewerkers de min-uren kwijtschold. Ook bij Douglas en Lucardi hadden onze acties zin. De politiek heeft zich ermee bemoeid: de minister deed een oproep aan bedrijven die werknemers corona-minuren laten inhalen, om lockdown-minuren kwijt te schelden.

2) Loonsverhoging

We zetten het even op een rijtje: Bij Ikea hebben we door jarenlang acties en organiseren een loonsverhoging van 40 cent per uur voor elkaar gekregen. In een inclusieve cao, waarin ook is afgesproken dat de verlofregeling toegankelijk is voor diverse vormen van partnerschap – en er een unieke verlofregeling is afgesproken voor gendertransitie. Bij de Bijenkorf hebben medewerkers er dit jaar 3% bijgekregen door onze acties. Bij Gall & Gall is er na negen jaar weer een cao met medewerkers afgesproken (de AVR is van de baan) met een verhoging van 2,75%.

3) Veilig werken in tijden van corona

We hebben het afgelopen jaar honderden leden en niet-leden geadviseerd over veilig werken. Veel medewerkers hebben hun leidinggevende aangeschreven over meer veiligheidsmaatregelen in de winkel. Als er veel medewerkers uit één winkel bij ons aanklopten, hebben we ook samen aan de bel getrokken bij de directies.

4) ‘Spreiding van drukte’

Onze oproep om BlackFriday niet te laten doorgaan, heeft ervoor gezorgd dat sommige bedrijven hun best hebben gedaan om de drukte over een langere periode te spreiden. Desondanks was het op veel plekken, vooral ook in distributiecentra veel en veel te druk. Dit is een van de onderwerpen waar we ons sterk voor blijven maken!

5) Mediamarkt stopt met het afnemen van vingerafdrukken

‘Het is een electronicawinkel, niet de geheime dienst.’ FNV-leden deden een oproep aan het bedrijf om te stoppen met het afnemen van vingerafdrukken voor het openen van de deuren. Met succes, dit is immers een inbreuk op de privacy.

6) Een ondernemingsraad bij Big Bazar

Voor het eerst zijn er democratische verkiezingen geweest voor een nieuwe ondernemingsraad bij Big Bazar. Dat gebeurde door druk van winkelmedewerkers die lid zijn van de FNV. De FNV is nu in gesprek met de directie van Big Bazar over een nieuwe cao – dat is ook een mijlpaal, want er is al 10 jaar geen nieuwe cao met bijvoorbeeld een loonsverhoging geweest in het bedrijf.

7) Winkelmedewerkers Schiphol boeken succes na twee stakingen

De directie van de winkels wilde de cao opzeggen en over gaan op een avr – en zo de inspraak van medewerkers stoppen. Winkelmedewerkers hebben tot 2 keer toe gestaakt, waarna de directie aan de eis van de FNV tegemoetkwam.

8) Winkelmedewerkers spreken zich uit in podcast

‘De Nieuwe Bonzen’ zo heet de podcast van FNV Winkelstraat die we dit jaar lanceerden. Hierin hebben we het over actuele onderwerpen zoals: de minuren tijdens corona en de hoge werkdruk waar winkelmedewerkers mee te maken hebben, doordat bedrijven te weinig mensen aannemen. We krijgen mooie reacties!