FNV maakt duidelijk punt in rechtszaak: ‘lockdown-min-uren’ moeten kwijtgescholden

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 22 juni 2021

Je kon er maandag niet omheen. De rechtszaak van FNV Winkelstraat krijgt veel aandacht in de media. Vanuit medewerkers in de horeca en vanuit veel andere winkels krijgen we steun. Het is onacceptabel en onwerkbaar dat medewerkers die in de lockdown veel minder zijn ingeroosterd, die vele uren de komende tijd moeten inhalen. Zeker als de werkgever NOW-subsidie kreeg. Over twee weken doet de rechter uitspraak.

Winkelmedewerkers naar de rechtbank

FNV Winkelstraat was met een kleine delegatie van winkelmedewerkers in de rechtbank in Zutphen. Onze advocaten deden het woord en Wibra-medewerkster en FNV-kaderlid Jolanda Vullings lichtte goed toe welke rekening bij de werknemers wordt neergelegd. Nu al moeten medewerkers vele uren extra werken, of er worden uren afgeschreven van het opgebouwde urentegoed, zodat er in de zomer minder vrije dagen beschikbaar zijn. Mensen met een onzeker contract hebben ook last van de opstelling van Wibra, omdat zij nu veel minder worden ingeroosterd.

Oplossing in de polder?

Als FNV hebben we altijd gezegd: we zoeken het liefst samen met de directie van Wibra naar een oplossing. Dat willen we nog steeds! Helaas wil de directie niet met de FNV in gesprek. De rechter deed maandag een poging om in de polder te zoeken naar een oplossing. Maar helaas: dat zou ontzettend lang duren en de uitkomst zou onzeker zijn. Ook omdat er bij zulke gesprekken schootbonden aanschuiven die meehuilen met de werkgevers en zonder blikken of blozen instemmen met plannen van de werkgeversorganisatie. Dat helpt de werknemers helemaal niet, dat zagen we onlangs nog bij de aanvullende afspraken op de cao die zomaar uit de lucht kwamen vallen – waardoor werknemers die ontslagen worden een corona-rekening meekrijgen. De polder in de winkelstraat bestaat niet en werkt niet.

Wibra zegt: het is maar een klein probleem

In de rechtszaal waren ook vertegenwoordigers van Wibra en van werkgeversorganisatie Inretail. Volgens Wibra is het probleem veel kleiner en moeten werknemers over het hele jaar de resterende weken gemiddeld 40 minuten per week inhalen. Door het probleem te minimaliseren worden werknemers door hun werkgever belachelijk gemaakt. De belangen van werknemers komen nu in het gedrang omdat werknemers al vele uren per week moeten inhalen en in de knel komen met hun privéleven.

Wibra-power

Het probleem met de lockdown-min-uren speelt op heel veel plekken in het land. We spreken hierover medewerkers van Vanilia, Douglas en andere winkels. Ook uit zwembaden en de metaal krijgen we meldingen. Waarom gaat het dan zoveel over Wibra? Dat komt omdat in deze winkel een grote groep mensen lid is van de FNV én zo moedig is om samen vakbondsbijeenkomsten te houden. Alleen als je je uitspreekt, dan word je gehoord! Door de druk van de FNV is er inmiddels al een goede afspraak bij juweliersketen Lucardi – die heeft inmiddels een streep gehaald door het plan om de niet-gewerkte uren uit de lockdown op de werknemers te verhalen. Lucardi verdient een pluim. Goed voorbeeld doet goed volgen!