Winkelbedrijf Schiphol wil voor een dubbeltje op de eerste rang

Winkelmedewerkers pikken dit niet en komen op voor hun rechten

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 24 februari 2021

We krijgen veel meldingen van leden die in een winkel op Schiphol werken. Er is veel onrust, omdat de werkgever plannen heeft om de rechten van de medewerkers én de inkomens te verslechteren. De werkgever (SAR) wil voor een dubbeltje op de eerste rang. In deze nieuwsbrief informeren we je: wat kunnen we samen doen?

Wat is er aan de hand?

De werkgever heeft FNV en CNV uitgenodigd om te komen praten over verslechtering van de cao van Schiphol Airport Retail. Als vakbond hebben we laten weten dat we alleen willen praten over verbeteringen. In de afgelopen 14 jaar zijn er geen voorstellen gekomen vanuit de SAR om de cao te verbeteren. Bizar, bij een bedrijf waar het jaar op jaar zo ontzettend goed gaat! Natuurlijk zijn het nu met corona zware tijden. Maar denk er aan dat ook de SAR een beroep kan doen op noodsteun én we horen dat de SAR gewoon nieuwe medewerkers blijft aannemen. Het cao-plan lijkt dus een ordinaire bezuiniging op de medewerkers die ietsje duurder zijn dat de krachten die op het minimumloon werken.

Wat zijn jouw rechten?

Op 8 december jl. heeft de werkgever de cao SAR opgezegd. Dat betekent dat de cao eindigt op 1 april 2021. Let op: zo lang er geen nieuwe cao komt, en als jij niet persoonlijk tekent voor verslechteringen… dan houd je je bestaande rechten. Het advies van zowel FNV en CNV is om de volmacht die de werkgever heeft verspreid niet te tekenen.

Wat wil de werkgever precies aan verslechteringen?

Te veel om op te noemen! De werkgever wil fors snijden in de toeslagen, voor de avonden, zon- en feestdagen. Als je je ziekmeldt, krijg je de eerste dag maar 70% van je loon betaald. Ze willen af van de ‘bijlage 4’. Kortom: een forse achteruitgang. Onacceptabel.

Wat kunnen we samen doen?

• Heb het hierover met je collega’s. Informeer je collega’s over ons advies om de volmacht NIET te tekenen. Deel deze brief met leden en niet-leden.

• Er komen verkiezingen aan voor de ondernemingsraad. Ben je lid van de FNV en wil je er in? Meld je dan bij de FNV-bestuurder.

• De vakbonden hebben binnenkort een voorstelgesprek bij de directie. We gaan daar opnieuw melden dat we alleen over de cao gaan onderhandelen als we het kunnen hebben over verbeteringen.

• Met een groep FNV-leden hebben we al overleg over wat we samen kunnen doen om rechten te behouden of te verbeteren. We willen binnenkort een ledenbijeenkomst houden om het hierover te hebben, welke acties we kunnen ondernemen. Houd het tijdstip van deze bijeenkomst in de gaten.

Afgelopen zomer hebben we al laten zien dat we samen het verschil kunnen maken. Door de succesvolle actie van winkelmedewerkers hebben we de gedwongen ontslagen voorkomen. Wat ons betreft gaan we door op deze weg. Het is dan wel belangrijk dat meer mensen lid worden van de FNV en met ons meedoen.