Mega-omzet Wibra. En nu een loonverlaging?

Laat je stem horen

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 27 november 2020

Deze maand kregen medewerkers van Wibra twee verschillende berichten binnen: 1) de omzet stijgt enorm bij Wibra. 2) de lonen worden verlaagd. Het is schandalig wat er gebeurt, en het is terecht dat jullie hier boos over zijn.

Loonverlaging? Hoe kan dit?

De loonverlaging is nog niet definitief. Wibra is aangesloten bij werkgeversorganisatie Inretail. Deze club wil de lonen van de mensen die op het maximum van de schaal zitten, oftewel al langer in dienst zijn bevriezen. Alleen de laagste lonen worden minimaal aangepast, omdat dat wettelijk verplicht is. De ‘bonus’ die Wibra heeft gegeven stelt helaas weinig voor. De pensioenen worden jaarlijks een paar tientjes duurder. Dus als je gaat rekenen dan blijkt dat de lonen lager worden. Natuurlijk tekent de FNV hier niet voor! Maar helaas zijn er andere partijen die dit wel willen doen: CNV, AVV, de Unie en RMU. Als hun leden tegenstemmen, dan is er wellicht een kans om opnieuw te onderhandelen.

Laat je stem horen

Ook jij kunt je stem laten horen. Teken en deel deze petitie met je collega’s: ‘Niet namens mij’

Verbetering? Het kan!

De afgelopen tijd kwamen er meer meldingen van Wibra-medewerkers bij de FNV binnen over de werkdruk. We hebben ook een online-meeting georganiseerd. De FNV heeft hierop aan de bel getrokken bij de werkgever, maar die heeft laten weten hier niet over te willen praten. Als we iets willen verbeteren, laten we dan een plan maken om ons gezamenlijk te laten horen. Dat gebeurt niet zomaar! We zijn bij andere winkels ook druk bezig om een vuist te maken. Kijk naar de mooie voorbeelden bij Ikea en de Bijenkorf. En we zijn met succes in het Blokker-concern naar de rechter gestapt om loon terug te vorderen. Als jullie met een groep collega’s hierover een plan willen maken, neem dan contact op met: linda.vermeulen@fnv.nl