Teken de petitie van de winkelmedewerkers van Schiphol

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 11 augustus 2020

We krijgen enorm veel reacties over het reorganisatieplan van Schiphol-Airport-Retail. ‘Wij zijn altijd coulant geweest naar ons bedrijf, en nu willen zij zomaar van ons af. Wij pikken dit niet’, zeggen veel mensen. Terecht dat jullie boos zijn, want SAR is enorm gezond, en krijgt miljoenen euro’s staatsteun van ons belastinggeld.

Teken de petitie

Een grote groep collega’s is een petitie begonnen. Zij willen hun baan houden én in gesprek met de directie over de salarissen en arbeidsvoorwaarden. Er is al meer dan 10 jaar geen nieuwe cao dus het is tijd voor verbeteringen. We begrijpen dat de coronacrisis een lastige periode is voor de luchtvaart. Maar de SAR heeft altijd enorm veel winst gemaakt en kan best een paar maanden de ontwikkelingen afwachten. Ook vinden we de keuze om cash geld te weigeren heel slecht getimed, en ongepast in deze tijd waarin elke aankoop belangrijk is. Teken de petitie

Advies over de ‘vrijwillige vertrekregeling’

Vanuit de FNV hebben we op jullie verzoek de werkgever opgeroepen om direct te stoppen met het aanbieden van een ‘vvr’ aan medewerkers. We horen dat mensen onder druk gezet worden om te tekenen. Ons advies is om dat niet te doen, maar samen op te komen voor collectieve afspraken. Natuurlijk is het een ieder vrij om zelf een keuze te maken. Mocht je redenen hebben om wél hierover een afspraak te willen maken, en ben je lid van de FNV, dan kun je bij onze juridische ondersteuning terecht voor advies. Het nummer van ons juridisch adviescentrum/contactcenter is: 088-368 0 368.

Heb jij toeslagen ingeleverd tijdens de crisis?

Bij de FNV zijn meldingen binnengekomen dat er tijdens de coronacrisis toeslagen zijn ingehouden. Ook hebben we begrepen dat medewerkers een bonus zouden krijgen, maar dat de werkgever daarvan heeft afgezien. Wij nemen deze meldingen zeer zwaar op, want dit mag helemaal niet! De SAR heeft staatsteun gekregen (NOW), dat betekent dat de werkgever bijna alle loonkosten terug heeft gekregen van ons belastinggeld. Een voorwaarde is, dat er niet aan de lonen getornd mag worden.

De Schiphol-truc

Wordt hier de Schiphol-truc toegepast? Ook op andere plekken op Schiphol zien we dat de werkgever vaste mensen wil ontslaan, om het werk in de toekomst te laten doen via onzekere en goedkopere uitzend-contracten. Je hebt vast gezien dat steeds meer bagage-afhandelaars, beveiligers en andere Schiphol-medewerkers in actie komen voor vast werk, veilig werk en een normaal inkomen (minimaal 14 euro bruto per uur).

Wat kan de FNV doen?

De FNV heeft contact opgenomen met de directie en met de ondernemingsraad. Het besluit om te reorganiseren is nog niet definitief, omdat de or nog niet positief heeft geadviseerd. Het is belangrijk dat we dit proces met z’n allen goed in de gaten houden. Wij kunnen als vakbond pas echt een verschil maken, als meer mensen meedoen en bereid zijn om op te komen voor het mooie werk op Schiphol. Dat kan om te beginnen door de petitie te tekenen, lid te worden, ons te volgen op Facebook én deze nieuwsbrief te delen met je collega’s.